1 min

Microsoft heeft aangegeven dat het nog wel even door zal gaan met de Scroogled-campagne waarin concurrent Google zwart wordt gemaakt. "Scroogled gaat door zo lang als dat Google zijn gebruikers Scrooglet", zo stelt Microsoft.

Microsoft schuift zichzelf dus naar voren als de moraalridder die gebruikers wil beschermen voor Google’s praktijken. De softwaregigant is overigens erg blij met de resultaten die het tot nog toe heeft behaald met de campagne. De eerste twee delen waren goed voor veel commotie rondom Google, meer dan 3,5 miljoen mensen bezochten de website en 115.000 mensen tekenden een online petitie waarin Google verzocht wordt om zichzelf te beteren.

Met de campagne wil Microsoft gebruikers overtuigen om Gmail te dumpen ten faveure van Outlook.com. Google maakt bij Gmail gebruik van technologieën die relevante reclames tonen aan de hand van de inhoud van een mailconversatie en dat is een privacygevoelige zaak, zo vindt Microsoft. Ook pakt softwaregigant een ander gevoelig punt aan, namelijk Google’s betaalde zoekresultaten die de prioriteit krijgen in de rangschikking.

Microsoft stopt wel met een TV-campagne rondom Scroogled in de Verenigde Staten. Andere elementen zoals de website worden voortgezet en men kan zich ook opmaken voor een nieuw hoofdstuk in de aanval op Google.

CNET heeft contact opgenomen met Google voor een reactie op de voortzetting van de campagne, maar Google heeft hiervoor bedankt.