2min

Tags in dit artikel

, , , ,

YouTube gaat later dit jaar muziekabonnementen aanbieden, waarmee gebruikers online nummers kunnen beluisteren. Met de dienst gaat YouTube de concurrentie aan met Spotify. Het nieuws komt van anonieme bronnen binnen Google en de platenindustrie.

De dienst zal waarschijnlijk gedeeltelijk overlappen met Android’s muziekdienst in Google Play, eveneens van moederbedrijf Google. Volgens Forbes is het niet duidelijk of de streams betaald of gratis zullen zijn, waar in het laatste model de advertenties voor inkomsten zorgen.

YouTube reageert als volgt: "Hoewel we niet reageren op geruchten en speculatie, zijn er wel bepaalde makers van inhoud die denken te kunnen profiteren van abonnementsinkomsten naast advertenties, dus dat onderzoeken we."

Een voorbode van de overlap tussen Google Play en de dienst van YouTube is de introductie van click-to-buy-links onder nummers van Google Play. De volgende stap kan een platform-onafhankelijke verzameling van aangeschafte tracks zijn, te bekijken op zowel YouTube en Google Play.

YouTube is al lang de meestgebruikte bron voor het streamen van muziek. Zowel platenlabels als artiesten zien ook al langer brood in het aanbieden van muziekstreams. De dienst lijkt dus een logische stap, hoewel volgens de bronnen platenmaatschappijen het nog niet eens zijn over de precieze vorm.

YouTube zou met deze stap toetreden in een al overbevolkte markt. Huidige spelers als Spotify, Pandora, Rdio en Soundcloud zien meer opkomende concurrenten tegemoet, naast YouTube komt ook Beats by Dre een graantje meepikken. Ook is er de geruchtmakende radio-optie in Apple’s iTunes die in Pandora-achtige streams zou voorzien. Als iemand echter zou kunnen slagen in deze markt is het YouTube, daar het vaak het eerste platform is waar muziekliefhebbers een nieuw nummer opzoeken.