2min

Tags in dit artikel

, ,

Drie dagen na de lancering van SimCity in de Verenigde Staten en één dag na de lancering van de game in Europa houden de problemen met het spel nog altijd aan en is de game bijna onspeelbaar. De ontwikkelaar schakelt nu onbelangrijke functies als achievements uit om de servers te ontlasten.

Hoewel EA liet weten dat het "vertrouwen heeft dat Origin stabiel zou zijn voor internationale lanceringen" blijkt dat niet het geval te zijn en is de game voor veel spelers simpelweg niet te starten. Gamers spreken van chaos op de servers: als ze kunnen verbinden, raken ze na enige tijd hun stad kwijt of worden ze simpelweg uit de server gegooid met het bericht dat de servers offline zijn.

Vanwege deze problemen en de grote vraag van gebruikers om hun geld terug te krijgen, heeft Amazon besloten de digitale verkoop van de game stop te zetten. Overigens heeft gamereviewsite Polygon besoten het punt van de game te verlagen van een 9,5 van de 10 naar een 8,5 en naar een 4 toen de problemen na enkele dagen nog niet opgelost waren.

Ondertussen werken de ontwikkelaars van SimCity non-stop aan het oplossen van de problemen door extra servers toe te voegen en gamefuncties uit te schakelen. Op dit moment heeft Maxis niet-kritieke functies uitgeschakeld zoals leaderbords, achievements en enkele regiofuncties in de hoop de servers te ontlasten.

Spelers in Nederland kunnen als zij de game via Origin hebben gekocht alleen hun geld terug krijgen als ze de download nog niet hebben gestart, tot maximaal 14 dagen na aankoop.

EA laat weten dat spelers van SimCity altijd online moeten zijn omdat Maxis graag het patchen en opslaan van saved games wilde vereenvoudigen. Daarnaast zouden zo serverproblemen eenvoudiger opgelost moeten kunnen worden.