2min

Tags in dit artikel

,

Twitter’s aangekondigde standalone-applicatie #Music is in de Verenigde Staten gelanceerd voor iOS en als web-app. De applicatie integreert met bestaande muziekdiensten en is gericht op het ontdekken van nieuwe muziek, aangezwengeld door de stroom aan informatie op Twitter.

De applicatie verzamelt info over op Twitter beluisterde nummers en biedt op basis daarvan suggesties. Ook eigen voorkeuren, opkomende bands en favoriete nummers van vrienden worden in de filters meegerekend. Twitter gebruikt het vermogen om trending topics te herkennen in deze nieuwe muziek-applicatie.

Binnen #Music staan vier categorieën centraal; populair, opkomend, suggesties en Now Playing. Onder het tabblad populair staat de meest beluisterde muziek op Twitter, terwijl de tab opkomend de gebruikers helpt om nieuwe muziek te ontdekken. Met een simpele handeling kun je nummers via de app delen op Twitter.


#Music streamt muziek via de databases van derde partijen. De dienst integreert met bronnen als iTunes, Spotify of Rdio en speelt standaard alleen een korte preview af. Spotify- en Rdio-gebruikers kunnen met hun account inloggen om complete nummers van de geabonneerde diensten te beluisteren, waar ze bij de originele dienst al voor betalen.


#Music integreert volgens Twitter ook met andere bronnen, waaronder misschien Xbox Music, Deezer of Nokia Music+. Een applicatie voor Android is in de maak, maar een datum voor het debuut is niet bekend. De iOS-applicatie is in de Amerikaanse App Store al te downloaden, daarvoor heb je een Amerikaanse account nodig.

De website music.twitter.com lijkt ook langzaam op gang te komen.