2min

Tags in dit artikel

, , ,

Voordat Sony het uiteindelijke ontwerp van de DualShock 4-controller vaststelde, heeft het bedrijf enkele prototypes gemaakt waarmee het wilde meten hoe goed de huid van de speler stroom geleid om zo emoties te kunnen bepalen.

Dit blijkt uit een interview met Mark Cerny, Sony’s lead system architect, met het magazine Stuff. Hij laat weten dat Sony "bijna naar elk idee dat het kon bedenken heeft gekeken" voordat besloten werd de DualShock 3-controller iets aan te passen met een aanraakgevoelig trackpad en een lichtbalk.

"Zou het helpen om de geleiding van de huid te meten? We hebben erg veel dingen uitgeprobeerd – en we vroegen toen aan de gameteams wat zij dachten dat ze van de controller konden gebruiken", zo vertelt Cerny. Deze geleiding kan gemeten worden door hoe erg de speler aan het zweten is en dus hoe bang of inspannend hij of zij bezig is. Uiteindelijk besloot Sony deze techniek waarmee het stressniveau van de gamer gemeten kan worden toch niet te gebruiken.

Cerny gaf ook toe dat eerdere PlayStation-controllers "niet optimaal waren voor first-person shooters". Om dat te veranderen, heeft de DualShock 4-controller verbeterde triggers en joysticks die "buitengewoon natuurlijk" aan moeten voelen.

Sony is overigens niet het eerste bedrijf dat naar biometrische gegevens van de speler heeft gekeken en dat toch besluit niet te doen. Hetzelfde geldt voor Nintendo dat de polsslag van de speler wilde meten, maar omdat die meting te vaak fout ging, werd ook dat product geannuleerd. Valve is eveneens bezig met zweetmetingen voor onder meer Left 4 Dead. Daarnaast wil het Portal 2 aansturen met de ogen. Beide projecten zijn echter nog experimenten.