1 min

Apple’s muziekstreamingdienst iTunes Radio zal naar verluidt vanaf september beschikbaar komen in de Verenigde Staten. Ingewijde bronnen melden dat er elk kwartier een reclame zal worden afgespeeld.

iTunes Radio zal in september gelanceerd worden voor gebruik op iOS-apparaten, Apple TV, Mac OS X en PC’s met iTunes erop. Het gebruik van iTunes Radio is kosteloos en dat compenseert Apple door middel van het afspelen van reclames. Een dergelijk model zien we bijvoorbeeld ook terug bij de gratis abonnementen van Spotify. Het is overigens wel mogelijk om de reclames te verwijderen door een iTunes Match-abonnement af te sluiten, dat kost 24,99 euro per jaar en zorgt er ook voor dat iTunes je muziek indien mogelijk vervangt voor een versie met een hogere geluidskwaliteit.

Apple is voornemens om elk kwartier een reclame af te laten spelen, eenmaal per uur zal dat een videoreclame betreffen. De videoreclames worden naar verluidt enkel getoond wanneer het gebruikte apparaat denkt dat er naar het scherm gekeken wordt.

Grote partners van Apple zijn McDonalds, Pepsi, Nissan en Procter & Gamble. Deze bedrijven zouden in hun respectievelijke sector gedurende het eerste jaar na de lancering het alleenrecht hebben op het adverteren binnen iTunes Radio.