1 min

Tags in dit artikel

,

Uit een rapport van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat Nederland een koploper is wanneer het gaat om het percentage jongeren dat actief is op de sociale media.

Het gebruik van sociale media heeft wereldwijd de afgelopen jaren een enorme sprong gemaakt, zo ook in Nederland. Waar het in Nederland begon met Hyves, kwam met de komst van Facebook en Twitter het gebruik van sociale media in een stroomversnelling.

Met name de leeftijdscategorie van twaalf tot achttienjarigen is zeer actief op de sociale media. In het jaar 2012 lag bij deze groep het percentage dat gebruikt maakte van sociale media op 93 procent. Bij de leeftijdscategorie van achttien tot vijfentwintigjarigen spreken we zelfs over maar liefst 98 procent.

Bij de vorige Europese meting in 2011 was 40 procent van de Europese bevolking van zestien tot vijfenzeventig jaar actief op de sociale media. Dit percentage lag in Nederland op ruim 60 procent. Hiermee bekleedt Nederland samen met Denemarken en Zweden de topdrie van Europese landen waar de bevolking het meest actief is op de sociale media.

Overigens is op te merken dat naarmate de leeftijd hoger wordt, het gebruik van sociale media afneemt. Van de leeftijdscategorie die ouder is dan vijfenzeventig jaar is slechts 18 procent actief op de sociale media.