2min

Facebook heeft per 30 september 2013 1,19 miljard maandelijks actieve gebruikers. Dit maakt het bedrijf bekend in de derde kwartaalcijfers. Hoewel het aantal gebruikers nog steeds groeit, merkt het sociale netwerk wel dat tieners steeds minder gebruikmaken van de dienst.

Per 30 september had Facebook 1,19 miljard maandelijkse gebruikers. Dat is 18 procent meer dan het jaar ervoor en in het kwartaal ervoor lag dit aantal nog op 1,15 miljard.

Eerder maakte Facebook bekend dat het een sterkere focus wil leggen op mobiel gebruik van het sociale netwerk. Hier worden dan ook grote stappen in genomen. Volgens Facebook’s CEO Mark Zuckerberg gebruikt 48 procent van de gebruikers die dagelijks inloggen op Facebook hiervoor alleen nog maar een smartphone. Afgelopen maand werd dan ook voor het eerst een daling gezien in het aantal keren dat Facebook via een browser werd bezocht, hoewel deze daling klein was.

Het lijkt dus goed te gaan met Facebook, maar er is ook minder goed nieuws te melden. Facebook weet te melden dat het bedrijf een daling ziet in het aantal jonge tieners dat gebruikmaakt van de dienst, terwijl andere sociale media zoals Instagram, Snapchat en Twitter nog steeds populairder worden bij deze doelgroep.

Zuckerberg weet te melden dat Facebook op weg is om een digitaal gebruikersvoorwerp te worden en de ‘coole’ fase een beetje gepasseerd is. "Mensen gaan ervan uit dat we cool proberen te zijn, maar dit is nooit mijn doel geweest. Ik ben de minst coole persoon die er is. Het bedrijf is al bijna tien jaar oud en we zijn zeker geen niche meer, dus de invalshoek om cool te zijn is een beetje voorbij voor ons."

Facebook’s financieel directeur David Ebersman geeft hierover aan dat er geen accurate manier is om tiener-activiteit te meten, maar dat Facebook op dit moment wel bezig is met het ontwikkelen van een manier om dit uit te zoeken. Volgens de topman is het op dit moment nog niet mogelijk om deze gegevens precies uit te zoeken, omdat het op Facebook erg makkelijk is om te liegen over je leeftijd.

Afgelopen jaar heeft Facebook Instagram overgenomen. Mogelijk was dit in een poging om tieners weer naar Facebook te lokken. Ook gaan er geruchten dat Facebook naar Snapchat kijkt. Ook het feit dat het sociale netwerk in gesprek is gegaan met BlackBerry kan met de tiener-doelgroep te maken hebben. BlackBerry overnemen zou voor Facebook betekenen dat ze ook BlackBerry Messenger in handen krijgen.