2min

Tags in dit artikel

, , ,

Volgens een analist van NPD DisplaySearch zou Apple de lancering van diens langverwachte TV verder naar achteren geschoven hebben. Apple zou nog niet genoeg meerwaarde kunnen bieden met het product en zich bovendien meer willen richten op iWatch.

"Apple zal de TV pas later uitbrengen," aldus analist Paul Gagnon van NPD DisplaySearch. Eerder werd verwacht dat de TV in de tweede helft van 2014 gelanceerd zou worden. Volgens Gagnon zijn de plannen veranderd en zal Apple pas een televisie uitbrengen op het moment dat het bedrijf genoeg meerwaarde kan bieden ten opzichte van andere TV-producenten.

Volgens de geruchten, die mede afkomstig waren van NPD DisplaySearch, was Apple al langere tijd bezig met het klaarmaken van een eigen televisie. Het product had een televisie moeten worden dat in twee of drie maten te koop was en een 4K-schermresolutie bood. De informatie van het onderzoeksbureau was afkomstig uit de productieketen van Apple.

Apple gaat naar alle waarschijnlijkheid dus wachten met het uitbrengen van de TV, totdat het bedrijf belangrijke doelen heeft bereikt. In het rapport van Gagnon is te lezen:
"Apple moet unieke verkoopargumenten bieden om marktaandeel te kunnen veroveren van toonaangevende TV-fabrikanten zoals Samsung en Sony, terwijl ze tegelijkertijd producten kunnen verkopen met een prijs die hoog genoeg is om de typische hoge marges te behalen. Daarnaast is het voor Apple belangrijk om vervangende aankopen aantrekkelijk te maken, nadat er een hoge marktpenetratie is bereikt, om te voorkomen dat de verkoop stagneert of inzakt."

"Om echt onderscheid te maken dat ervoor kan zorgen dat Apple marktaandeel kan overnemen van bestaande merken zal het bedrijf exclusieve content of gepatenteerde functies moeten bieden die niet te vinden zijn op andere apparaten. Beide opties zijn niet makkelijk te bewerkstelligen en dit zou dan ook de belangrijkste reden zijn dat de TV is uitgesteld."

Tot de tijd dat Apple deze meerwaarde werkelijk kan bieden, zal het bedrijf zich gaan richten op de ontwikkeling van producten zoals de iWatch. Nu concurrenten dit soort apparaten aanbieden is het aan Apple om de producten naar de grote massa te brengen.