2min

Tags in dit artikel

, ,

Het Zuid-Koreaanse Yonhap News Agency berichtte gisteren dat fabrikant Samsung in het afgelopen jaar meer geld dan ooit heeft uitgegeven aan promotiedoeleinden, om de verkoop van haar producten aan te jagen.

Recentelijk werd al duidelijk dat Samsung het afgelopen jaar enorm veel geld uit heeft gegeven aan marketingactiviteiten. Ook bij ons in de Benelux dook Samsung vaak op in verschillende reclames in de media, of op billboards. De totale marketinguitgave van de Zuid-Koreanen zou dit jaar zo’n 10 miljard euro bedragen.

De website van het Zuid-Koreaanse Yonhap News Agency berichtte gisteren dat Samsung tot en met het derde kwartaal dit jaar alleen al in Zuid-Korea zo’n 934 miljard won (645 miljoen euro) heeft uitgeven aan promotiedoeleinden. Dit komt neer op een toename van 38,7 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De uitgaven aan advertenties bedroegen daarentegen in de eerste drie kwartalen dit jaar 695 miljard won (480 miljoen euro).

Dit betekent dat de smartphonefabrikant dit jaar voor het eerst meer heeft uitgegeven aan promotiedoeleinden dan aan advertenties. Onder promotiedoeleinden worden activiteiten verstaan die zich richten op het verhogen van de verkoop. Zo vertrekt Samsung bijvoorbeeld kortingen en organiseert het acties waarbij een deel van het aankoopbedrag wordt teruggestort. Dit soort activiteiten worden voor zowel consumenten als winkeliers georganiseerd.

Op internationaal niveau gezien heeft Samsung zo’n 3,34 miljard euro uitgegeven aan promotiedoeleinden gedurende de eerste drie kwartalen dit jaar. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van de 1,6 miljard euro in dezelfde periode in het vorige jaar.

In de Verenigde Staten gaf Samsung zo’n 291 miljoen euro uit aan advertenties. Wat deze uitgaven betreft wordt Samsung hier gevolgd door Apple en HTC, met een uitgave van respectievelijk 242 miljoen euro en 26 miljoen euro, aldus de Yonhap News Agency. Het is onduidelijk wat deze bedrijven uitgeven aan promotiedoeleinden, maar Apple staat bijvoorbeeld niet bekend om het geven van kortingen of extra’s.