1 min

Facebook heeft bekendgemaakt dat de gesponsorde berichten vanaf 9 april ten grave worden gedragen. Het sociale netwerk kreeg verschillende rechtszaken aan de broek omdat het de namen van namen van leden zonder toestemming gebruikte bij de reclamevorm.

Momenteel is het nog zo dat de tijdlijn van Facebook om de zoveel reguliere berichten onderbroken wordt door een gesponsord bericht van bijvoorbeeld een snoepmerk, autofabrikant of technologiemerk. Die advertentie gaat altijd gepaard met de namen van je Facebook-vrienden die het bewuste merk al volgen.

Facebook kreeg onder andere in 2013 rechtszaken om de oren door deze functionaliteit, omdat sommige gebruikers niet konden waarderen dat hun naam op deze manier aan een merk verbonden wordt. Deze zaak werd uiteindelijk afgedaan met een schikking van 20 miljoen dollar.

Gesponsorde berichten maken sinds januari 2011 deel uit van Facebook. In de eerste twintig maanden verdiende het sociale netwerk al 200 miljoen dollar met deze advertentievorm. COO Sheryl Sandberg zei tijdens een rechtszaak al eens dat de gesponsorde berichten twee tot drie keer zoveel opbrengen als andere reclame-uitingen op Facebook.