2min

Lenovo heeft op de CES aan journalisten laten weten dat het zijn smartphone-strategie heeft herzien. Het bedrijf gaat zich dit jaar meer richten op Latijns-Amerika, de Verenigde Staten moet binnen twee of drie jaar volgen. Waar Europa staat in de nieuwe strategie is onduidelijk.

Lenovo is duidelijk een opkomend merk en daar kan niemand omheen. In China is het bedrijf al marktleider op de smartphonemarkt, de grote en meest logische vraag is dan ook welke markten het bedrijf nog meer wil veroveren. Ook niet geheel onbelangrijk is dat Lenovo de grootste PC-fabrikant ter wereld is.

Het bedrijf liet vorig jaar weten dat het in 2014 zich meer zou gaan richten op Europa en de Verenigde Staten. Iets wat niet onderschat moet worden, want Lenovo is zeer kapitaalkrachtig en heeft de potentie om in zeer korte tijd uit te groeien tot een groot smartphonemerk op de Europese markt. Op dit moment vechten Huawei en Sony om de derde positie, Lenovo zou zeer snel aan dit rijtje kunnen worden toegevoegd.

Het is echter onduidelijk waar Europa staat in de huidige strategie van het bedrijf, de Verenigde Staten is met twee of drie jaar uitgesteld, over Europa wordt niet gesproken. Het bedrijf lijkt zich nu echt te focussen op de opkomende markten in Latijns-Amerika. Techzine heeft Lenovo hierover om opheldering gevraagd en is in afwachting van antwoord.

Lenovo werkt de afgelopen jaren flink aan zijn merknaam, uit een onderzoek in de Verenigde Staten is gebleken dat vier jaar geleden slechts 4 procent van de Amerikanen overwoog een Lenovo-PC te kopen, afgelopen jaar was dat aantal al gestegen tot 27 procent. Daarmee is het merk bezig met een duidelijke opmars, al is een PC nog geen smartphone.

In Europa merken wij ook dat Lenovo flink aan de weg timmert en er steeds meer producten beschikbaar komen. Ook qua marketing zijn de activiteiten opgeschroefd, zo heeft Lenovo de populaire acteur Ashton Kutcher gestrikt om de producten aan de man te brengen.