1 min

Tags in dit artikel

,

De nieuwe CEO van BlackBerry heeft sinds zijn aanstelling laten blijken niet al te schuw te zijn voor gewaagde uitspraken. Ook nu neemt John Chen geen blad voor de mond, hij acht de kans dat zijn plan voor BlackBerry geen zekerheid biedt.

De kans dat BlackBerry in de toekomst nog zal bestaan is volgens Chen ongeveer 50 procent. Volgens de CEO is alles afhankelijk van hoe goed het bestuur en hijzelf het plan uit zullen voeren. Chen geeft aan dat het van belang is om een positieve instelling te hanteren wanneer de vooruitzichten slecht zijn.

Het verlies van enkele topmensen was pijnlijk en slecht voor de moraal, maar het doel is om nieuwe klanten te vinden door een superieure ervaring te bieden. Daarbij moet BlackBerry uitgaan van zijn erfgoed en wortels; het leveren van end-to-end mobiele oplossingen die ook in grote bedrijven toegepast kunnen worden.

Het plan bestaat uit verschillende elementen zoals het verkopen van budget-smartphones die samen met Foxconn zijn ontwikkeld. Ook het BlackBerry Messenger-platform moet geld gaan opleveren, mede door de implementatie van reclame in bepaalde kanalen. De dienst werd vorig jaar geopend voor Android- en iOS-gebruikers. Een app voor Windows Phone staat nog in de stijgers.

De financiële staat van BlackBerry moet dit jaar stabiliseren, een jaar later moet het Canadese bedrijf weer winstgevend worden.