3min

Bij de ING heeft men een nieuw inkomstenmodel bedacht: Het verkopen van betalingsgegevens van klanten aan adverteerders, zodat die specifieke aanbiedingen kan doen aan ING-klanten. Dit is een plan wat niet alleen privacygevoelig is, maar ook de nodige kritiek oplevert. De ING erkent dit en geeft aan dat klanten eerst toestemming moeten geven voordat hun gegevens worden verkocht.

De ING wil dit jaar een proef doen met enkele duizenden klanten, bij succes zou de ING de dienst kunnen uitrollen naar alle 4,2 miljoen klanten,. Dit meldt Hans Hagenaars, directeur van de consumentenafdeling van de ING. De ING is de bank met het meeste betalingsverkeer in Nederland en bezit daarmee een hele grote bak met data die commercieel kan worden ingezet. De ING heeft nu een speciaal big-data team samengesteld dat deze data moet gaan analyseren en kijken hoe dat commercieel kan worden ingezet. "We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen", aldus Hagenaars.

De ING heeft laten weten dat klanten eerst toestemming moeten geven voor deelname, daarnaast worden geen klantgegevens verstrekt aan de adverteerders. Adverteerders kunnen aangeven op welke eigenschappen ze willen adverteren, de ING zal de betreffende advertentie na goedkeuring tonen aan de klant. Hoe de advertenties precies getoond gaan worden is nog onduidelijk. Wel laat de ING weten dat er al adverteerders zijn die popelen om mee te doen.

Enkele voorbeelden die de ING heeft aangehaald zijn vergelijkingen die de bank kan doen, bijvoorbeeld hoeveel klanten betalen voor hun energie of telefoonrekening in vergelijking met buurtbewoners. Op basis van die gegevens kan een energiemaatschappij een advies op maat bieden aan mensen die mogelijk teveel betalen. Een ander voorbeeld is van een tuincentrum, de ING kan zien dat je elk jaar in maart voor gemiddeld 150 euro aan planten koopt, andere tuincentra kunnen je dan eind februari een aanbieding doen.

Eigenlijk zijn de mogelijkheden op basis van de betalingsgegevens legio, deze bak met data is zo uitgebreid dat er voor elke situatie wel een advertentiecasus kan worden bedacht. Als je elke week je boodschappen doet bij de Jumbo, wil de Albert Heijn daar best voor adverteren, of vice versa. Als je elke maand automatisch meespeelt met de Staatsloterij, wil je misschien ook wel meedoen aan de Postcodeloterij. Als je al drie goede doelen steunt, kan dat vierde doel er misschien ook nog wel bij.

Hagenaars laat tot slot weten dat het plan privacygevoelig is. Hij belooft dan ook dat de bank "binnen de grenzen blijft van wat de maatschappij accepteert".

In de politiek is inmiddels ook gereageerd op de plannen van de ING. Geen enkele politieke partij lijkt zich te kunnen vinden in de plannen van de bank. Ard van der Steur van de VVD stelt: "De ING is wel vroeg met de 1 aprilgrap van dit jaar". Terwijl Kees Verhoeven van D66 zegt: "Na te zijn overgestapt van Rabobank naar ABN AMRO naar ING, krijg ik dit. Er is in Nederland een enorme markt voor een fatsoenlijke bank".

Inmiddels zijn er vragen gesteld aan Minister van Financiën, Jeroen Dijsselbloem, de partijen willen opheldering van de Minister of dit plan wel uitgevoerd mag worden.