1 min

Het sociale netwerk Facebook heeft opnieuw een grote overname op zijn naam gezet. Oculus VR, een maker van Virtual Reality-brillen, wordt voor een slordige 2 miljard dollar overgenomen.

Opnieuw een schokgolf: Na de veelbesproken overname van WhatsApp lijft Facebook ook Oculus VR in. Oculus VR is bekend van de ontwikkeling van de Oculus Rift-bril. Bij de overname is 400 miljoen dollar aan contanten gemoeid, onder de medewerkers van Oculus VR worden bovendien 23,1 miljoen aandelen verdeeld.

Facebook zal Oculus VR helpen bij het ontwikkelen van producten, maar al direct wordt duidelijk dat de plannen verder strekken: "We gaan van Oculus een platform maken dat vele ervaringen kan leveren," geeft Mark Zuckerberg aan in een update op Facebook.

Als voorbeeld van dergelijke ervaringen noemt de Facebook CEO bijvoorbeeld het thuis beleven van een sportevenement, studeren met docenten en andere studenten of een doktersbezoek. Zuckerberg ziet Oculus Rift dus niet zo zeer als een platform voor games, maar des te meer voor communicatie.

Oculus VR schrijft in een blog dat "Facebook begrijpt wat het potentieel van Virtual Reality is. Mark en zijn team delen onze visie om de manier waarop we communiceren, delen, leren en spelen te verbeteren. Facebook gelooft dat alles mogelijk is met de juiste mensen, wij kunnen het daar alleen maar mee eens zijn."