2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Yahoo’s CEO probeert Apple ervan te overtuigen om de zoekmachine in iOS standaard in te stellen op Yahoo, zo beweert Re/code. Het gaat hierbij om een zoekmachine voor mobiele apparaten die Yahoo momenteel nog in ontwikkeling heeft.

Yahoo heeft grote ambities sinds de aanstelling van Marissa Mayer als CEO. Het bedrijf was lange tijd financieel gezien instabiel, maar lijkt de zaken meer en meer op de rails te krijgen. Toch zijn de inkomsten vanuit mobiele apparaten volgens Mayer "niet aanmerkelijk", dit gaf ze aan bij de presentatie van de kwartaalcijfers van de eerste periode van 2014. Dat terwijl Facebook bijvoorbeeld 53 procent van de omzet uit mobiele platformen haalt.

Als Yahoo het voor elkaar krijgt om de standaardzoekmachine van iOS te worden, zou dat financieel gezien een grote overwinning zijn omdat het bedrijf dan meer advertenties kan tonen. Yahoo is momenteel al Apple’s partner voor het leveren van weersverwachtingen en gegevens over aandelen. Vorig jaar staken geruchten over de overname van de zoekfunctie van Safari ook al de kop op.

Stategisch gezien zou de stap niet gek zijn. Apple probeert zich sinds enkele jaren los te weken van Google omdat de zoekgigant zich in Apple’s vaarwater is gaan begeven met Android. Financieel gezien zal het echter een gewaagde stap zijn, Apple krijgt volgens een berekening van een analist in 2014 een miljard dollar van Google om de standaardzoekmachine op Google Search in te stellen. Het zou voor Google echter ook een klap zijn omdat het bedrijf dan aanzienlijk minder advertenties zal kunnen tonen. Uiteindelijk zouden beide partijen de tussenkomst van Google ook kunnen gebruiken om de huidige deal gunstiger te maken.

Apple, Google en Yahoo hebben niet gereageerd op de beweringen.