2min

Tags in dit artikel

, ,

Google kan zich opmaken voor een rechtszaak rondom Google Maps en Places. De eigenaar van een failliet restaurant in Washington heeft Google voor de rechter gesleept omdat er op de kaartendienst wordt aangegeven dat de zaak in het weekend is gesloten. De eigenaar veronderstelt hierdoor veel klandizie te hebben misgelopen.

De Serbian Crown draaide al 40 jaar mee en had een gevarieerd menu, met bijvoorbeeld kangoeroe-, leeuwen- en paardenvlees. Ook berenvlees heeft jarenlang op de kaart gestaan. Maaltijden werden op Franse of Russische wijze klaargemaakt.

Rene Bertagna, eigenaar van restaurant Serbian Crown, was lange tijd niet op de hoogte van de foutieve vermelding van de openingstijden in Google Places, daar hij zelf weinig met het internet doet. De advocaat van Bertagna denkt dat een concurrerend restaurant achter de foutieve informatie zou kunnen zitten om zelf meer klanten te trekken.

Begin 2012 merkte Bertagna op dat het restaurant in het weekend plots te maken had met 75 procent minder toeloop. Opvallend, want normaliter waren dit juist de drukste dagen voor de zaak. De verminderde toestroom zorgde vanzelfsprekend voor minder inkomsten en op langere termijn voor ontslagen. Het was Bertagna een raadsel waarom de klanten het lieten afweten, totdat een bezoeker hem vroeg waarom zijn restaurant op zaterdag, zondag en maandag dicht was, waarna de foutieve informatie op Google boven water kwam.

Verwoede pogingen om de informatie aan te laten passen liepen in eerste instantie op niets uit. Uiteindelijk kon een externe adviseur het probleem redelijk eenvoudig verhelpen, maar het restaurant stond er toen financieel al zo slecht voor dat het in feite te laat was. De deuren werden in april 2013 gesloten.

Google wordt in de rechtszaak verweten dat het de inkomsten heeft gedrukt door de fout. De advocaten van de zoekgigant willen echter niet met "zulke onbelangrijke zaken" lastiggevallen worden. Dit geval staat overigens niet op zichzelf: iedereen met een account op Google+ kan informatie over bedrijven aanpassen en dat gebeurt dan ook veelvuldig. Wijzigingen en beoordelingen zouden wel op echtheid gecontroleerd worden, maar klaarblijkelijk niet voldoende.

Omdat de door Google getoonde informatie vanuit de community afkomstig is, lijkt Bertagna niet sterk te staan in de rechtszaal. Het is desalniettemin interessant om te zien hoe een goedlopend bedrijf relatief snel de nek om kan worden gedraaid door het grote vertrouwen in het internet.