2min

Jaarlijks publiceert Interbrand een lijst met de meest waardevolle merken, ook dit jaar wordt deze lijst aangevoerd door bedrijven uit de technologiesector. Apple is net als vorig jaar het meest waardevolle merk, Google en Coca Cola volgen.

De Global Brands-lijst werd 13 jaar aangevoerd door Coca Cola, maar sinds 2013 heeft Apple zich op die positie genesteld, een jaar eerder brak de maker van de iPad en iPhone door in de toptien. De waarde van Apple wordt door Interbrand geschat op een slordige 119 miljard dollar, een stijging van 21 procent ten opzichte van vorig jaar.

Ook Google en Coca Cola maken een stijging door, Google is nu 107,5 miljard dollar waar (+15%), Coca Cola wordt op 81,6 miljard dollar gewaardeerd (+3%). In de toptien vinden we verder op plaats 4 IBM (72,2 miljard dollar, -8%), op plaats 5 Microsoft (61,2 miljard dollar, +3%) en op de 7e plaats Samsung (45,5 miljard dollar, +15%).

Van de technologiebedrijven maakten Apple, Google en Samsung dus met respectievelijk 21, 15 en 15 procent de grootste groei door. Verderop in de lijst vinden we op plaats 15 echter de grootste stijger: Facebook. Het sociale netwerk wordt op een waarde van 14,35 miljard dollar geschat en steeg maar liefst 86 procent in waarde. Ook internetwarenhuis Amazon doet het goed en wordt op een waarde van 29,5 miljard dollar geschat, een stijging van 25 procent.

Grote zakkers zijn er ook in de technologiesector, Nokia en Nintendo lopen het risico volgend jaar uit de top 100 weg te vallen. Nokia wordt geschat op 4,15 miljard dollar en zakte 44 procent, Nintendo is 4,1 miljard dollar waard en zakte 33 procent.

Bij het berekenen van de waarde van het merk neemt Interbrand drie aspecten mee: de financiële prestaties, de invloed op keuzes van consumenten en het vermogen om een premium prijs te rekenen voor de producten. De meetmethode is volgens Interbrand onafhankelijk goedgekeurd door de Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO).

De volledige top 100 is terug te vinden op de website van Interbrands.