2min

Het nieuwe betalingssysteem van Apple werkt nog niet helemaal perfect. Een groep Apple Pay-gebruikers die klant is bij Bank of America is getroffen door dubbele afschrijvingen, zij hebben twee keer betaald voor een enkele aankoop. De fout zou niet de schuld van Apple zijn, maar vervelend is het wel.

Soms is voorop lopen en als eerste gebruik maken van nieuwe technologie een leuke ervaring, maar bij nieuwe betaalsystemen is het wellicht verstandig om niet de eerste te willen zijn. Bij Apple Pay ging het namelijk mis, daar zijn gebruikers getroffen door dubbele afschrijvingen. Volgens Bloomberg zou het probleem niet bij Apple liggen maar bij het verwerken van de betalingen tussen verschillende banken en een betalingsnetwerk. De klanten van Bank of America die zijn getroffen zullen het geld zo snel mogelijk terug krijgen. Apple Pay-gebruikers die klant zijn bij de Bank of America wordt ook opgeroepen hun afschriften te controleren.

Apple Pay is op dit moment nog niet in Nederland beschikbaar, tenzij je beschikt over een Amerikaanse creditcard. Apple zal de betalingsdienst ongetwijfeld snel willen uitrollen naar meer landen aangezien Apple een klein bedrag ontvangt per transactie. Hopelijk trekt Apple nu lering uit deze kinderziektes zodat ze bij de uitrol naar andere landen niet meer voorkomen.

Apple Pay is een betaaldienst van Apple die alleen werkt met een iPhone 6 of iPhone 6 Plus, deze toestellen beschikken namelijk over een NFC-chip die nodig is om te communiceren met de betaalmodule in de winkel. Op dit moment werkt Apple Pay officieel alleen in de Verenigde Staten, maar als je over een Amerikaanse creditcard beschikt werkt het ook in andere landen.