3min

Het nieuwe smartphone-merk Honor presenteert zichzelf op dit moment in Berlijn als het nieuwe merk voor de klant die meer wil en meer durft te eisen van een smartphone. Honor is een tweede merk van Huawei en moet uiteindelijk een echte dochteronderneming worden.

Gisteren schreven we al over het nieuwe merk van het Chinese bedrijf Huawei. Toen wisten we nog niet wat de gedachte en strategie was achter het merk. Dat is nu een stuk duidelijk geworden, Honor kiest voor zoals ze het zelf noemen: "Door de klant, voor de klant"-strategie. Het lijkt vergelijkbaar met de huidige strategie van Motorola en OnePlus, deze bedrijven steken vrijwel geen geld in grote marketingcampagnes, maar kiezen ervoor hun producten extreem scherpgeprijsd op de markt te brengen en hopen als het ware dat de klant de marketing zelf gaat doen.

Honor moet het daarbij vooral hebben van mond-op-mond-reclame. We hebben bij Huawei gezien dat ze niet bang zijn om reclame te maken. Honor zal lang niet zoveel reclame maken als Huawei volgens deze strategie, maar we zijn toch benieuwd waar de grens wordt getrokken. In een gesprek dat Techzine had met Jean-Francois Lesseliers van Honor Nederland werd duidelijk dat het bedrijf alleen online marketing zal voeren, dus niet op televisie, radio en in print.

Zelf ziet Honor zichzelf als een grote verandering in de smartphonemarkt, ook doet het merk nog een andere opmerkelijke zet: het kiest voor slechts één retailer om hun toestel te verkopen. Bol.com zal vanaf morgen als enige de Honor 6 verkopen. Bol.com zal in de eerste maand exclusieve partner zijn van Honor, daarna zal worden bepaald hoelang Bol.com die exclusiviteit behoudt, dit zal mede afhankelijk zijn van de verkoopcijfers. Wel liet Lesseliers weten dat Honor in Nederland met maximaal drie retailers in zee zal gaan, wederom alleen online retailers. In België zal de Honor 6 officieel niet beschikbaar komen, Honor maakt gebruik van Bol.com Plaza in combinatie met een exclusiviteitsdeal en daarin is afgesproken dat er niet naar België wordt uitgeleverd. Amazon Duitsland zal het toestel daarentegen wel leveren aan Belgen.

Honor stelt verder dat de klant centraal staat en dat het merk dingen anders durft te doen en verandering teweeg durft te brengen. Honor probeert in te spelen op de digital natives, de groep gebruikers die een derde van hun tijd online doorbrengt. Daarbij gebruikt Honor het motto: "Wees wie je bent en niet wie de wereld wilt dat je bent".

Ook hoopt Honor dat klanten actief gaan meedenken wat er beter kan, zo hoopt het merk dat gebruikers verbeteringen gaan aandragen voor bijvoorbeeld de interface. Honor geeft aan actief met gebruikers de dialoog te willen voeren en regelmatig updates te gaan doorvoeren om de toestellen en de interface beter te maken. Verder wil Honor op de iets langere termijn gaan kijken of het samenwerkingen aan kan gaan met andere bedrijven, bijvoorbeeld in de vorm van apps die voor Honor-gebruikers gratis beschikbaar komen of in een abonnementsvorm. Dit kan zijn op het gebied van gaming of muziek, hierover is op dit moment nog niets concreets bekend.

Eigenlijk presenteert Honor zich als het bedrijf dat zich volledig op de klant richt en ze doen dat met hele grote woorden. Of ze dat vervolgens ook gaan waarmaken, dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Zoals ze in Rotterdam zeggen: "Geen woorden, maar daden".