2min

Volgens BlackBerry’s CEO heeft zijn bedrijf de moeilijkste tijd inmiddels achter de rug. Nu moet de Canadese fabrikant zich weer gaan richten op het genereren van winst.

BlackBerry was jaren terug een toonaangevend bedrijf in de industrie van smartphones. Door de razendsnelle opkomst van Apple’s iPhone en Android-fabrikanten en met name Samsung moest BlackBerry heel veel marktaandeel inboeten. Het Canadese bedrijf heeft aan de rand van de afgrond gestaan, maar inmiddels lijkt het weer wat beter te gaan.

John Chen, CEO van BlackBerry, zegt tegenover Reuters: "We zullen overleven, daar ben ik nu nogal zelfverzekerd van. We onderhouden de productieketen, de voorraden, de financiële balans en de uitgaven zijn nu binnen de perken."

De CEO is van plan om minder vaak nieuwe producten uit te brengen. BlackBerry moet met vol vertrouwen achter nieuwe producten staan en zal dus niet meer zomaar wat op de markt zetten. De BlackBerry Passport is hier een goed voorbeeld van, het betreft een bijzondere smartphone met een vierkant scherm en een fysiek toetsenbord. Volgens Chen lopen de verkopen van deze smartphone goed, maar concrete cijfers blijven achterwege. Wel geeft de CEO aan dat het toestel in vrijwel alle markten steeds uitverkocht is.

Volgend jaar verwacht BlackBerry opnieuw een verrassend toestel uit te brengen. In december moet ook een BlackBerry Classic worden aangekondigd, gebaseerd op de voorheen succesvolle Bold-serie. Ook worden nieuwe versies van de Passport en Z3 verwacht. Chen weigert om aan de onderkant van de markt te concurreren: "De Chinezen bouwen toestellen voor 75 dollar, met dat budget krijg ik de onderdelen niet geregeld."