2min

Tags in dit artikel

,

Spotify en artieste Taylor Swift lijken voorlopig geen vrede te stichten. Spotify meldde onlangs dat Swift op weg was om dit jaar 6 miljoen dollar binnen te harken via de dienst, maar volgens Swift’s muzieklabel valt dat wel mee. In de afgelopen 12 maanden verdiende Swift’s label pakweg 500.000 dollar aan de Amerikaanse gebruikers van Spotify.

Bij monde van Scott Borchetta, CEO van platenlabel Big Machine, zet het moddergooien tussen Spotify en Taylor Swift zich voort. Aan de muziek van Swift werd in de Verenigde Staten in de afgelopen 12 maanden 496.044 dollar verdiend, terwijl Spotify’s CEO Daniel Ek meldde dat een artiest als Swift op weg was om in 2015 zo’n 6 miljoen dollar aan royalties te verdienen. Dat is een aanzienlijk gat, maar Borchetta en Ek vergelijken in dit opzicht wel andere markten met elkaar.

Swift was met haar album 1989 onlangs één van de weinige artiesten die een plaat meer dan 1 miljoen keer over de toonbank zagen gaan in de eerste verkoopweek. Dat lukte tot op heden met slechts achttien albums.

Volgens Borchetta staan de inkomsten van 500.000 dollar gelijk aan de verkoop van 50.000 albums. "De feiten tonen dat de muziekindustrie beter af was zonder Spotify," meldt Borchetta. Het gaat Swift en Big Machine er vooral om dat de royalties die Spotify overhandigt bij lange na niet overeenkomen met de massale groei die de dienst doormaakt.

Om Spotify het vuur nog eens extra aan de schenen te leggen geeft de CEO van Big Machine aan dat het platenlabel meer verdiende aan Swift’s muziekvideo’s op Vevo dan aan de muziek op Spotify. Exacte cijfers laat Borchetta echter achterwege.

Het lijkt er dus op dat Taylor Swift op zichzelf geen moeite heeft om voldoende geld te verdienen en dat zij Spotify niet nodig heeft. Swift en haar platenlabel willen Spotify duidelijk maken dat er niet voldoende wordt uitbetaald, al zit Swift zelf waarschijnlijk niet verlegen om het geld. De ruzie tussen Spotify en Swift is wat de laatstgenoemde betreft dan ook niet persoonlijk, maar voor een groter goed: er zijn genoeg artiesten die het erg lastig hebben om rond te komen en hun muziek vrijwel gratis weggeven op Spotify.

Andersom is het in zekere zin wel zo dat Spotify de muziek van Swift nodig heeft. De uitstekende verkoop van haar nieuwste album bewijst dat Swift op dit moment één van ’s werelds grootste artiesten is en dat het gemis van haar muziek een gapend gat vormt in het assortiment van Spotify.

Het is bovendien wellicht niet de vraag of andere grote artiesten het voorbeeld van Swift volgen, maar wanneer dat zal gebeuren. Borchetta meldde onlangs in een radioshow dat hij van meerdere artiesten en labels hoorde dat ze Spotify willen verlaten.