2min

Volgens bronnen van The Wall Street Journal (WSJ) loopt de verkoop van de Samsung Galaxy S5 achter op schema. Het vlaggenschip van het Zuid-Koreaanse bedrijf kende een goede start, maar daarna zakte de verkoop al gauw in.

De enige grote markt waar de Galaxy S5 (review) het beduidend beter deed dan zijn voorganger was de Verenigde Staten, tevens Samsung’s grootste markt. In andere markten ging het de Galaxy S5 aanzienlijk minder goed af, volgens de publicatie lagen de verkopen in China bijvoorbeeld zo’n 50 procent lager.

In de eerste drie maanden na de lancering heeft Samsung volgens WSJ zo’n 12 miljoen exemplaren van de Galaxy S5 verkocht. Dat is pakweg 4 miljoen stuks of 25 procent minder dan destijds van de Galaxy S4 over de toonbank gingen.

Samsung had zelf verwacht dat de Galaxy S5 zo’n 20 procent beter zou verkopen dan de Galaxy S4, maar in werkelijkheid ligt de verkoop juist 20 procent lager. Daardoor zit Samsung met een flink overschot aan toestellen, volgens WSJ had het Zuid-Koreaanse bedrijf zelfs pakhuizen vol met restvoorraad, waar het met extra reclame vanaf probeert te komen.

Eerder vandaag werd al duidelijk dat Samsung mogelijk overweegt om veranderingen in de leiding van het bedrijf aan te brengen. Daarbij zou JK Shin, nu nog directeur van de mobiele tak, het veld moeten ruimen. Shin leidt deze afdeling sinds 2009 en onder zijn beleid werd Samsung ’s werelds grootste smartphone-fabrikant. Sinds enige tijd stapelt Samsung echter niet langer omzetrecord op omzetrecord. De winst zakte in het afgelopen kwartaal met ongeveer 60 procent.

Samsung wilde niet reageren op de beweringen van WSJ.