1 min

Tags in dit artikel

, , ,

De tabletmarkt is zijn groeispurt inmiddels voorbij, zo blijkt uit cijfers van analistenbureau IDC. In vergelijking met een jaar geleden is er nog een groei van 7,2 procent, terwijl dit in 2013 nog 52,5 procent bedroeg. De verkoopcijfers van Apple’s iPad zijn zelfs roodgekleurd.

Het afvlakken van de groei van de tabletmarkt is volgens IDC conform de verwachtingen. Er zijn verschillende redenen voor te bedenken, zo wordt een tablet minder vaak vervangen dan bijvoorbeeld een smartphone. Veel gebruikers houden wel 3 tot 4 jaar vast aan dezelfde tablet, terwijl de gemiddelde smartphone na 2 jaar al vervangen is. In het geval van de iPad is het ook zo dat de tablets lang up-to-date blijven: de iPad 2 uit 2011 kan naar iOS 8 (review) worden geüpdatet, dat is de meest recente versie van Apple’s mobiele besturingssysteem.

Voor de toekomst rekent IDC erop dat de tabletmarkt mogelijk een verandering zal ondergaan door de introductie van Windows 10. Ook een eventueel besluit van Google om Android en Chrome OS met elkaar te integreren kan zijn vruchten afwerpen, terwijl de introductie van de iPad Pro, een grotere iPad gericht op productiviteit, de verkopen ook weer op kan drijven. Volgens het analistenbureau zijn de komende zes maanden waarschijnlijk erg interessant.