2min

Volgens bronnen van Reuters zou Google met de volgende Android-versie echt de auto in willen. Het bedrijf wil dat Android onderdeel wordt van de auto in plaats van dat je je smartphone koppelt met een scherm dat in de auto aanwezig is. Voordat het zover is, is er echter nog een lange weg te gaan, Google moet daarvoor nog wat problemen oplossen en het zal ook de autofabrikanten warm moeten maken voor het idee.

Op dit moment hebben zowel Apple als Google een oplossing voor in de auto. Daarbij werkt een iPhone of Android-smartphone echter als een soort verlengstuk. Je koppelt je telefoon met een scherm in de auto en op die manier kan je de navigatie, telefoonfunctie en muziekbibliotheek in je telefoon gebruiken op het scherm in de auto. Google wil in de toekomst echter een stap verder gaan en Android echt in de auto stoppen.

Door Android in de auto te stoppen maakt het niet meer uit wat voor je smartphone je hebt, je werkt dan altijd met Android en Google-producten in de auto. Voor de techgigant is dat natuurlijk de meest ideale situatie, dat iedereen die zijn auto start automatisch met Google-producten gaat werken. Google zou grote stappen willen zetten met de volgende Android-versie, Reuters noemt dit al Android M.

Voor autofabrikanten zijn er nog wel wat beter op de weg, zo zullen zij moeite hebben om alle systemen van de auto zomaar over te dragen aan een softwarepakket van Google. Bijvoorbeeld de veiligheidssystemen van de auto, daar zitten flink wat haken en ogen aan als je die vanuit Android kan gaan besturen. Zolang je deze alleen kan uitlezen is er niet zoveel aan de hand, maar als je ze ook kan aanpassen wel.

Verder zullen veel automerken niet warm lopen voor een en dezelfde ervaring in alle auto’s. Automerken willen onderscheidend zijn in hun ontwerp en dus ook in de software in de auto. Als Google toestaat dat de autofabrikanten hun eigen jasje kunnen ontwerpen voor Android is de kans van slagen een stuk groter. Er zijn echter ook nog wat technische uitdagingen voor Android, als je een smartphone koud opstart ben je meestal zo’n 30 seconde verder, dat is niet wenselijk als je je auto start en je navigatie wil instellen. Google zal op de een of andere manier de opstarttijd van Android flink moeten inkorten, waarschijnlijk via een soort hibernate-functie.

Mocht Google erin slagen om Android in veel nieuwe auto’s te krijgen, dan heeft het wederom een nieuwe bron aan data die het kan gebruiken. Het weet namelijk exact waar een auto zich bevindt, waar er wordt getankt, wanneer er moet worden getankt. Het bedrijf kan daar commercieel gezien natuurlijk heel makkelijk op inspelen.