1 min

Apple’s betaalmethode Apple Pay is voortvarend van start gegaan in de Verenigde Staten. Volgens cijfers van analistenbureau ITG was de betaalmethode goed voor ongeveer 1 procent van alle creditcard-betalingen.

Aangezien de betaaldienst enkel beschikbaar is voor eigenaars van een iPhone 6 (review) en iPhone 6 Plus (review), is een aandeel van 1 procent al aardig wat. In vergelijking met Google’s betaaldienst Google Wallet is er echter nog winst te boeken, die dienst heeft in de VS een aandeel van vier procent maar is al wel sinds mei 2011 beschikbaar.

ITG is van mening dat Apple’s dienst het momentum en de mogelijkheid heeft om de mobiele betaalwereld te transformeren. Gebruikers lijken ook schik te hebben in het betalen met hun telefoon: 60 procent van de Apple Pay-gebruikers gebruikte de dienst al meermaals per maand, terwijl dat bij PayPal bijvoorbeeld slechts 20 procent is.

De meest populaire winkelketen waar Apple Pay-gebruikers hun digitale dollars over de virtuele toonbank smeten was bij Whole Foods, met 20 procent. Ook Walgreens, McDonalds, Panera Bread en Subway deden het goed. ITG rekent erop dat de lancering van de Appl Watch in 2015 voor een extra duw in de rug zal zorgen.

Ondertussen lijkt het erop dat er ook hard wordt gewerkt aan een bredere uitrol van Apple Pay, waarbij ook Europa aan bod moet komen.