1 min

Het lijkt erop dat Facebook naar manieren zoekt om via WhatsApp meer geld in het laatje te krijgen. Via het eigen Facebook Messenger probeert het bedrijf eerst nieuwe ideeën uit, om deze bij succes vervolgens bij het grotere WhatsApp in te voeren.

Bij de overname van WhatsApp heeft diens CEO Jan Koum stellig beloofd dat de chatdienst niet voorzien zou worden van advertenties, ondanks de overname door een bedrijf dat voornamelijk van advertentie-inkomsten leeft. Of het er nu ondanks die belofte alsnog van gaat komen moeten we afwachten.

Topman David Marcus geeft aan: "We willen de app niet volstampen met advertenties. We willen de gebruiker niet het gevoel geven dat hij overstelpt wordt met advertenties en andere zaken. Dat zal niet onze aanpak zijn." Momenteel verdient Facebook enkel aan WhatsApp met behulp van de betaalde abonnementsvorm, maar veel gebruikers ontlopen dat doordat de dienst vroege gebruikers niets rekent.

Facebook wil eerst manieren zoeken om geld te verdienen aan de eigen Facebook Messenger-dienst, om deze bij succes ook in te voeren in dochteronderneming WhatsApp. Dat betekent dat gebruikers van WhatsApp niet lastig gevallen met onbeproefde ideeën, maar alsnog is het de vraag of het een verrijking van de gebruikservaring zal zijn. Wat Facebook precies in gedachten heeft zullen we moeten afwachten.