2min

De nieuwe iPhone 6 en iPhone 6 Plus lijken in Aziatische landen prima in de smaak te vallen. In Zuid-Korea -thuisland van LG en Samsung- weet Apple zelfs voor een unicum te zorgen: het bedrijf is de eerste buitenlandse producent van smartphones die erin slaagt om een marktaandeel van meer da 20 procent te behalen.

De Apple iPhone 6 (review) en iPhone 6 Plus (review) zijn voorzien van schermen van respectievelijk 4,7 en 5,5 inch groot. In vergelijking met eerdere iPhones zijn de schermen aanzienlijk groter en dat heeft in Azië absoluut zijn vruchten afgeworpen, volgens Counterpoint Research.

In Zuid-Korea heeft Apple tegen het einde van 2014 een marktaandeel van 33 procent geclaimd, wat meer dan het dubbele is in vergelijking tot voor de lancering van de iPhone 6-modellen. Dit is een unicum, want nog niet eerder slaagde een buitenlandse fabrikant erin om de mijlpaal van 20 procent te overschrijden. Samsung blijft met 46 procent de grootste partij, maar zag het aandeel wel met 14 procent krimpen. LG bezit nog een aandeel van 14 procent.


Ook in Japan is de iPhone als vanouds geliefd. Apple beschikt in het land van de rijzende zon over een aandeel van 51 procent, terwijl het binnenlandse bedrijf Sony het aandeel juist ziet zakken van 30 procent in juli naar 17 procent in november.

In China is Apple nu goed voor de derde plaats op de markt, met 12 procent van het totaal. Xiaomi en Lenovo beslaan de eerste en tweede plaats met respectievelijk 18 en 13 procent van de markt. De verschillen liggen in dit land dus niet ver uit elkaar.