2min

Google is begonnen met kleine marketing acties om Amerikaanse Firefox-gebruikers terug te winnen. Het legt uit hoe gebruikers hun startpagina en standaard zoekmachine kunnen aanpassen naar Google. Google is sinds kort niet langer de standaard zoekmachine voor Amerikaanse Firefox-gebruikers.

Mozilla, de maker van de populaire browser Firefox, heeft jarenlang een overeenkomst gehad met Google dat het wereldwijd alle zoekopdrachten mocht verwerken van Firefox-gebruikers. De zoekfunctie in de browser maakte standaard gebruik van Google. Vorig jaar kwam een einde aan deze overeenkomst en heeft Firefox voor bepaalde regio’s afspraken gemaakt met andere zoekmachines. In Europa mag Google nog steeds de zoekopdrachten verwerken voor Firefox, maar in de Verenigde Staten is dat nu Yahoo, in Rusland is dat Yandex en in China geeft het de voorkeur aan Baidu.

Door deze keuze van Mozilla heeft Google te maken met een terugloop in marktaandeel op de Amerikaanse zoekmarkt. Iets wat het bedrijf zich toch wel aantrekt want het probeert nu gebruikers terug te winnen. Amerikaanse gebruikers die Google bezoeken worden gevraagd of ze Google als standaard zoekmachine willen. Ook verstuurde Google al een Tweet met een link naar een pagina waar uitleg is te vinden hoe gebruikers de standaard zoekmachine kunnen aanpassen.

Apple maakt op dit moment ook gebruik van Google’s zoekmachine in Safari, het zou echter zomaar kunnen dat ook Apple dit contract gaat heroverwegen en Google dan buiten de boot gaat vallen, het zal afhankelijk zijn of Microsoft of Yahoo bereidt zijn meer te betalen. Verwacht wordt dat dat effect groter zal zijn op het zoekmarktaandeel van Google dan het verlies van Firefox.