2min

Tags in dit artikel

, , ,

Het Engelse bedrijf Serif zet de volgende stap in de concurrentiestrijd met Adobe. Het bedrijf bracht eerder al een concurrent op de markt voor Adobe Illustrator en nu is het de beurt aan Adobe Photoshop. Affinity Photo gaat de directe concurrentie aan met Photoshop en is nu in beta beschikbaar voor Mac OS X.

Affinity Photo is vandaar beschikbaar gekomen als publieke beta en is het tweede product van Serif, het softwarebedrijf lanceerde eerder al Affinity Designer wat de concurrentie aan gaat met een ander Adobe-product, namelijk Adobe Illustrator.

Het nieuwe Photo-programma van Serif ziet eruit als een waardige concurrent voor Photoshop. In de presentatievideo worden features getoond die in Photoshop op dit moment nog ontbreken. Het nieuwe fotoprogramma ondersteunt een hele hoop features die Photoshop ook ondersteunt, zelfs het bestandsformaat van Photoshop (.PSD) kan worden geopend door Affinity Photo en ook kunnen foto’s worden opgeslagen als PSD.

Het zal nog enkele maanden duren voordat Affinity Photo klaar is om in gebruik genomen te worden maar beta-testers kunnen vast aan de slag en feedback geven welke functies ze graag nog zien verschijnen in Affinity Photo. Op dit moment is er nog geen Windows-versie voor Affinity Photo maar het bedrijf heeft aangegeven dat het wel overweegt een Windows-versie te maken van Affinity Photo, maar wel pas als de Mac-versie klaar is.

Voor Serif is dit het tweede product dat de concurrentie aan gaat met Adobe, in oktober vorig jaar verscheen Affinity Designer op de markt. nu is de beta van Affinity Photo verschenen en later dit jaar moet nog Affinity Publisher verschijnen. Affinity Publisher zal de concurrentie aan gaan met Adobe InDesign. Grote vraag is natuurlijk wat de volgende stap zal zijn van Affinity en of het bijvoorbeeld ook werkt aan concurrenten voor Adobe After Effect en Premiere.

Wat Serif in tegenstelling tot Adobe niet doet is zichzelf uit de markt prijzen. Adobe heeft al zijn pakketten in een abonnementsvorm gegoten en gebruikers moeten flink in de buidel tasten om de Adobe-producten te kunnen gebruiken. Daarnaast benadeelt Adobe alle gebruikers die niet uit de Verenigde Staten komen want zij moeten ongeveer het dubbele betalen van de Amerikanen voor precies dezelfde diensten, hierover verscheen op Techzine al eens een blog. Adobe kan dit allemaal doen omdat het eigenlijk geen echte concurrentie meer heeft, maar dat gaat nu dus veranderen. Serif hanteert een heel simpel prijsmodel, voor elk product vraagt het 49,99 euro en dat is inclusief updates voor een periode van twee jaar.

Serif maakt al enige tijd software-producten voor consumenten waarmee eenvoudig foto’s of video’s bewerkt kunnen worden of websites in elkaar worden gezet. Het heeft nu de stap gezet naar professionele programma’s en dat lijkt een hele goede stap te zijn. Voor Apple zijn deze programma’s echt aanwinsten voor de Mac App Store, het zou ons dan ook niet verbazen als dit bedrijf binnenkort wordt overgenomen of als een partij als Microsoft gaat praten over versies voor de Windows Store.