1 min

Google heeft vandaag bekendgemaakt dat het gaat starten met het tonen van advertenties in de Google Play Store. Als gebruikers zoeken op een bepaalde app dan kunnen de bovenste resultaten worden gekocht. Bijvoorbeeld als iemand zoekt op Hotel dan kan een partij als Booking.com daar een advertentie op inkopen zodat ze als eerste worden getoond.

De advertenties in de Google Play Store worden om te beginnen alleen in de Verenigde Staten getoond, maar zullen waarschijnlijk vrij snel wereldwijd zichtbaar worden als blijkt dat het een succes is. Google-topman Sunder Pichai heeft aan Forbes laten weten dat de inkomsten uit de mobiele divisie nog niet op het gewenste niveau zijn en omhoog moeten. Een van de manieren om dat te bereiken is middels advertenties in de Play Store.

Google brengt als het ware zijn succesformule van de zoekmachine naar de Play Store. Google verdient nog steeds het meeste aan de advertenties rond de zoekresultaten. Door betaalde zoekresultaten toe te voegen aan de zoekresultaten van de Play Store hoopt het opnieuw een goed inkomstenmodel te hebben gevonden. De betaalde resultaten worden uiteraard wel voorzien van een markering zodat de gebruiker kan zien dat het een advertentie is.

Google heeft laten weten dat het nog om een test gaat en daarom zal er maar met een select groepje adverteerders worden gewerkt. Zodra de test succesvol is zal het adverteren in de Play Store waarschijnlijk een onderdeel van Adwords worden.