1 min

Facebook is naar verluidt met een aantal uitgevers in gesprek om deze ervan te overtuigen volledige artikelen op het sociale netwerk te publiceren. Hierdoor hoeven mensen niet op een link te klikken en kunnen ze het volledige artikel op Facebook lezen.

The New York Times meldt op basis van anonieme bronnen dat Facebook met verschillende partijen in gesprek is, waaronder Buzzfeed, National Geographic en The New York Times, De journalist van The New York Times bevestigt hiermee niet dat zijn werkgever dit ook gaat doen, hij baseert zich op anonieme bronnen die melden dat de uitgever daarover in gesprek is.

Facebook zou het te omslachtig vinden dat gebruikers steeds het sociale netwerk moeten verlaten om een trage website in te laden en daar een artikel te lezen. Dat kan veel sneller binnen Facebook. Het verdienmodel zou simpel zijn, Facebook zou bereidt zijn de advertentie-inkomsten rond de artikelen te delen met de uitgevers. De grote vraag is natuurlijk in hoeverre de uitgevers daar oren naar hebben en of dat meer gaat opleveren dan de publicatie op de eigen websites.

Facebook zou met deze drie uitgevers een test willen doen en bij succes zal het ongetwijfeld worden uitgebreid naar meer uitgevers en meer talen.