2min

Ooit was BlackBerry groot, heel groot, maar hoe groter ze worden, hoe harder ze kunnen vallen en dat blijkt uit de recente cijfers van de Canadese fabrikant. Het afgelopen kwartaal verkocht BlackBerry nog slechts 1,6 miljoen smartphones. Een jaar geleden lag dat aantal nog op 3,4 miljoen en twee jaar geleden rond de 7 miljoen.

BlackBerry is niet meer wat het geweest is, het bedrijf heeft te lang vastgehouden aan het eigen BlackBerry OS en toen er een degelijke opvolger kwam, BlackBerry 10 (review), toen was het eigenlijk al te laat. Het bedrijf was niet meer bij machten om BlackBerry 10 echt goed onder de aandacht te brengen bij de gebruikers want die waren al vertrokken naar een Android-toestel en de iPhone. Als je dan nog een mobiel besturingssysteem in de markt wil zetten heb je veel geduld en heel veel geld nodig, iets wat BlackBerry eigenlijk allebei niet heeft.

De verkoop van smartphones is duidelijk op zijn retour, maar met het bedrijf zelf gaat het eigenlijk steeds weer een stukje beter. De Canadese fabrikant heeft de hardware losgelaten en richt zich nu veel meer op het softwaregedeelte van het bedrijf want daarmee gaat het wel steeds beter.

De omzet uit de verkoop van software ging met 20 procent omhoog. Daarnaast heeft het bedrijf bekendgemaakt dat het zijn BlackBerry Enterprise Software naar Android, iOS en Windows wil brengen. Onder de streep wist BlackBerry ook weer winst te maken, het bedrijf kwam uit op 28 miljoen dollar winst tegen een omzet van 660 miljoen dollar. Een jaar geleden lag de omzet nog een stukje hoger met 786 miljoen dollar, maar draaide het bedrijf nog 148 miljoen dollar verlies. Heel veel nieuwe BlackBerry-smartphones hoeven we de komende jaren dus niet meer te verwachten.