1 min

Google zou het liefste zien dat alle websites gisteren nog overstappen op een beveiligde en versleutelde verbinding. Feit is echter dat veel websites niet overstappen op een https-verbinding omdat de advertenties op internet vaak niet beschikbaar zijn via https. Google gaat daarom het goede voorbeeld geven door alle advertenties via https beschikbaar te maken.

Google gaat alle advertenties van AdMob, DoubleClick en Google Display Network overzetten naar het https-protocol. Hiermee wordt een heel groot deel van de online advertenties aangeboden via een beveiligde verbinding. Google hoopt dat andere grote advertentienetwerken zoals bijvoorbeeld AppNexus, het voorbeeld van Google zullen volgen.

Google zou het liefste zien dat http niet langer wordt gebruikt en iedereen overstapt op https, zodat de verbinding tussen de computer van de gebruiker en de server van de website is beveiligd. Voor overheden en criminelen wordt het dan onmogelijk om deze verbinding te onderscheppen. Dit maakt het internet een stuk veiliger.

Een probleem is echter dat veel websites afhankelijk zijn van inkomsten uit advertenties en de servers van de advertentienetwerken nog niet zijn overgestapt op https. Zolang dat niet gebeurd heeft het geen nut om een website aan te bieden met https. Google neemt nu de eerste stap door al zijn advertentienetwerken over te zetten op https. Vanaf 30 juni 2015 gaat Google volledig over op https. Google heeft al eerder aangegeven dat websites met een https-verbinding hoger in Google komen dan een website zonder beveiligde verbinding.