2min

TomTom denkt dat het een grote speler kan worden in de markt van zelfrijdende auto’s. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren flink wat aanpassingen doorgevoerd in zijn softwaretechnologie en gaat daar de komende jaren mee door om beter geschikt te zijn als navigatietechnologie voor zelfrijdende auto’s.

Op dit moment worden er al miljarden geïnvesteerd door allerlei bedrijven over de hele wereld in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, de komende jaren zullen de investeringen alleen maar verder gaan oplopen. Vanaf 2020 zullen de eerste zelfrijdende auto’s de verkoop in gaan en de adoptie van deze auto’s kan nog weleens sneller gaan dan nu wordt verwacht.

Alle zelfrijdende auto’s moeten echter wel beschikken over goede en actuele navigatietechnologie om op de plaats van bestemming te komen. Iets waar TomTom denkt een grote rol in te kunnen spelen, het bedrijf ontwikkeld al jaren navigatieproducten maar bezit ook alle kaarten die daarvoor nodig zijn. Vooral dat laatste zorgt ervoor dat autofabrikanten graag met Tomtom in zee gaan. De afgelopen jaren heeft TomTom al flink wat nieuwe overeenkomsten gesloten met verschillende autofabrikanten.

TomTom is naast Google een van de weinige bedrijven die in staat is om de data te leveren die nodig is voor zelfrijdende auto’s. Een andere kandidaat hiervoor is Nokia Here, maar hoever Nokia daar precies mee is weet niemand. Wel is duidelijk dat Nokia ervoor heeft gekozen om Here in de etalage te zetten en er veel interesse voor is. Afhankelijk van de partij die Here overneemt kan dat wel een grote concurrent worden voor TomTom. Zo zou een consortium van Duitse autofabrikanten interesse hebben, iets wat voor TomTom slecht nieuws zou zijn, verder zouden ook Facebook en Uber interesse hebben, wat waarschijnlijk goed nieuws is voor TomTom.

Met welke autofabrikanten TomTom precies samenwerkt aan zelfrijdende auto’s is onduidelijk. Waarschijnlijk is in elk geval Volkswagen er een van. TomTom zal de komende jaren waarschijnlijk nog wel meer autofabrikanten voor zich gaan winnen. TomTom kan wel wat nieuwe verdienmodellen gebruiken om de beurskoers weer wat op te krikken, nadat de navigatiemarkt instorten door de komst van de smartphones moest TomTom toezien hoe het bedrijf steeds verder achteruit ging.

Een zeer stabiele inkomstenbron voor TomTom zijn de licenties op de kaarten die het verstrekt aan derde partijen zoals Apple. Deze kaarten bezit TomTom nadat het besloot in 2008 TeleAtlas over te nemen, waarvoor het overigens wel de hoofdprijs moest betalen.