2min

Apple heeft bekendgemaakt dat het in de Verenigde Staten 71,5 procent van zijn omzet uit Apple Music zal afdragen aan de rechthebbenden, dit zijn platenmaatschappijen, schrijvers en artiesten. In landen buiten de Verenigde Staten verschilt het percentage maar gemiddeld is het 73 procent, aldus Apple.

Apple brengt deze percentages naar buiten omdat het gerucht was ontstaan dat het bedrijf uit Cupertino slechts 58 procent van zijn omzet zou afdragen aan de rechthebbenden. Een percentage van de rond de 70 procent is overigens redelijk normaal in de muziekbranche, alle diensten dragen dat ongeveer af.

Apple stelt ook dat het van mening is dat zijn 70 cent van de dollar meer waard zijn dan die van Spotify, omdat Apple Music een betere dienst is, omdat het gratis model van Spotify niet is opgetuigd om het betaalde model te dienen en dat zou bij Apple wel het geval zijn. Spotify is het hier overigens niet mee eens.

Apple biedt straks een gratis proefperiode van drie maanden, dit terwijl veel andere muziekdiensten een proefperiode van een maand bieden. Het verschil is eenvoudig te verklaren, Apple heeft afgedwongen dat het geen rechten gaat betalen voor de muziek die wordt geluisterd tijdens de proefperiode, de andere muziekdiensten betalen voor die gratis proefmaand wel rechten, een veel langere proefperiode is voor die diensten niet wenselijk omdat de kosten dan flink oplopen.

Spotify is eigenlijk de enige uitzondering hierop, dat biedt namelijk een gratis onbeperkt abonnement maar de gebruiker krijgt dan tussendoor reclame te horen. De inkomsten uit de reclames betalen vervolgens voor de rechten van de muziek. Dit model staat ter discussie, sommige artiesten weigeren daarom hun muziek op Spotify te plaatsen, bijvoorbeeld Taylor Swift. Ook Apple heeft openlijk de aanval geopend op dit moment van Spotify. Spotify zelf is juist erg tevreden met het model omdat veel mensen die gratis luisteren naar verloop van tijd overstappen op een betaald abonnement.

Spotify verdedigt zich overigens door te stellen dat Apple met iTunes Radio en Beats 1 Radio ook gratis muziek gaat aanbieden waarvoor het nog veel minder gaat betalen dan Spotify doet voor het gratis abonnement. Daarnaast stelt Spotify dat zij wel betalen voor elk geluisterd nummer, ook tijdens de proefperiode en ook voor de gratis mobiele radiodienst van Spotify.

Daarnaast stelt Apple tegenover de muziekindustrie dat het veel meer abonnees zal binnenhalen dan Spotify. Iets wat we een gewaagde uitspraak kunnen noemen want Apple Music moet nog beginnen en Spotify heeft inmiddels al 20 miljoen betalende gebruikers. Op 30 juni gaat Apple Music van start en dan zal snel blijken of Apple Music een succes of een flop wordt. Het wordt in elk geval duidelijk een strijdt tussen Apple en Spotify.