1 min

Yahoo heeft besloten enkele grote wijzingen door te voeren in de zoekmachine. Het gaat mobiele bezoekers trakteren op contextinformatie bij hun zoekopdrachten. Als je zoekt op een restaurant zie je meteen de reviews, mogelijkheden voor navigatie, foto’s, nieuws en video’s.

Het doel van Yahoo is om zoveel mogelijk relevantie informatie te verzamelen dat te tonen bij de zoekresultaten. Iets wat Google inmiddels al enkele jaren doet en waar Yahoo nu pas mee begint. Vooralsnog zal de contextinformatie alleen te zien zijn voor Amerikaanse gebruikers, de belangrijkste zoekmarkt voor Yahoo. Als het een succes is zal Yahoo het waarschijnlijk gaan uitbreiden naar meer landen.

Nederland en België zijn niet echt landen waar Yahoo echt focus op heeft liggen, maar feit is wel dat Yahoo nog steeds bezig is om zichzelf opnieuw uit te vinden en internationale groei kan soms heel snel gaan. Yahoo heeft recent stevig onderhandeld Microsoft over de zoektechnologie, Yahoo maakt namelijk gebruik van Microsoft Bing voor zijn zoekmachine, maar lijkt nu te hebben bedwongen dat het zelf aanpassingen mag doen aan de resultaten.

Voor de zoekmarkt zou het goed zijn als Microsoft of Yahoo hun marktaandeel weten te vergroten met de zoekmachines, omdat Google nu wel heel machtig is. In de Verenigde Staten heeft Google zo’n 65 procent van de markt in handen, Bing 20 procent en Yahoo 15 procent. In Europa zien die cijfers er heel anders uit, in Nederland en België is het ruim 95 procent voor Google.