2min

Yahoo is op de achtergrond bezig met het testen van de zoektechnologie van Google. De overeenkomst met Microsoft’s zoektechnologie is niet langer exclusief. Yahoo is nu aan het onderzoeken op welke manier het de beste zoekresultaten kan tonen en de inkomsten kan maximaliseren.

Yahoo heeft een overeenkomst gesloten met Microsoft waarbij het minimaal 51 procent van het zoekvolume met het bedrijf uit Redmond moet delen, inclusief de advertenties van Microsoft. De rest mag door Yahoo of derden worden ingevuld. Yahoo krijgt hierdoor ook meer ruimte om zelf advertenties te verkopen.

Yahoo lijkt nu bezig te zijn met een deal met Google want ook dat bedrijf verzorgt inmiddels zoekresultaten en advertenties bij Yahoo. Yahoo werkt dus alles behalve exclusief samen met Microsoft en is nu waarschijnlijk aan het testen hoe het de inkomsten en zoekresultaten verder kan optimaliseren.

Recent is Yahoo ook begonnen met het tonen van contextinformatie als men zoekt op bijvoorbeeld een restaurant. Waarbij dan de reviews, locatie en overige informatie wordt getoond. Alles wijst erop dat Yahoo op termijn weer een grote speler op de zoekmarkt wil worden. De concurrentie voor Google wordt in elk geval alleen maar groter, al zorgt de deal met Yahoo er wel voor dat de schade beperkt blijft.

De CEO van Yahoo, Marissa Mayer, heeft haar hele carriere voor Google gewerkt, de kans dat Google een grotere rol ging spelen bij Yahoo was dan ook groot.