2min

Facebook heeft zijn nieuwe kwartaalcijfers bekendgemaakt en had daarbij ook meteen een bijzonder nieuwtje te melden. Het sociale netwerk heeft nu de mijlpaal bereikt van 1,5 miljard actieve gebruikers, dat zijn gebruikers die minimaal eens per maand inloggen. Ongeveer één miljard gebruikers zijn dagelijks actief.

Facebook maakt nog steeds groei door en weet gebruikers nog steeds vast te houden op zijn sociale netwerk. Daarnaast heeft het bedrijf natuurlijk ook de nodige investeringen gedaan in andere sociale diensten zoals Instragram en WhatsApp. Facebook is daarmee absoluut de grootste online speler op het gebied van communicatie en social media.

Verder lijkt het er steeds meer op dat het bedrijf niet meer bang hoeft te zijn voor Google’s inspanningen, dat bedrijf lijkt langzaam de stekker te gaan trekken uit zijn sociale netwerk.

In vergelijking tot een jaar geleden is het aantal actieve maandelijkse gebruikers gestegen met 13 procent tot 1,49 miljard. Het aantal actieve mobiele gebruikers steeg harder met 23 procent tot 1,31 miljard gebruikers. Het mobiele internet wordt alsmaar populairder en neemt steeds vaker de plek in van het internet via een desktop-computer.

Financieel wist Facebook het afgelopen kwartaal af te sluiten met een omzet die maar liefst 39 procent hoger is dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder, de omzet komt nu uit op 4,04 miljard dollar, 3,68 miljard euro. Deze omzetstijging is vooral te danken aan de extra verkoop van advertenties op het sociale netwerk. Ondanks dat de omzet maar liefst 39 procent is gestegen zijn de kosten ook flink omhoog gegaan, hierdoor valt de winst lager uit dan een jaar geleden, Facebook komt uit op 719 miljoen dollar (655 miljoen euro) terwijl dat vorig jaar nog 791 miljoen dollar was. Een echte aanwijsbare reden voor de kostenstijging is er niet, wellicht dat het bedrijf aan het investeren is in nog niet aangekondigde diensten of producten.