2min

Facebook heeft bekendgemaakt dat het een persoonlijke assistent in ontwikkeling heeft die gaat werken binnen Facebook Messenger. Aan de persoonlijke assistent kunnen vragen worden gesteld, maar men kan ook taken laten uitvoeren zoals het aanschaffen van producten of het boeken van vluchten en hotels. De assistent van Facebook onderscheidt zich doordat het een hybride is tussen een computer en een mens.

De geruchten die in juli opdoken over Facebook’s persoonlijke assistent lijken grotendeels te kloppen. Facebook gaat binnen Facebook Messenger inderdaad een persoonlijke assistent beschikbaar maken, maar deze heet niet moneypenny maar gewoon M.

Op simpele vragen zal een computer een geautomatiseerd antwoord geven op basis van een database met antwoorden. Waarschijnlijk kan je ook aan deze assistent vragen hoe hoog de Eiffeltoren is, of wat het beste restaurant in Amsterdam is. Dat zijn gegevens die eenvoudig uit een database kunnen worden gehaald.

De assistent van Facebook gaat echter nog een stukje verder want deze biedt de mogelijkheid om producten aan te schaffen, hotels- en vliegtickets te boeken, maar ook om een restaurant te reserveren. Uiteindelijk moeten de mogelijkheden nog verder worden uitgebreid.

Aangezien dit niet allemaal vlekkeloos geautomatiseerd kan worden, zet Facebook hiervoor personeel in die de vragen van gebruikers gaan behandelen als dit niet geautomatiseerd lukt. De dienst is dus een hybride tussen een geautomatiseerde assistent en een mens. Facebook gaat ongetwijfeld geld verdienen door een percentage te pakken op de verkoop van producten en het boeken van tickets, hotels en restaurants.

Met deze nieuwe dienst van Facebook kan iedereen straks een betaalbare persoonlijke assistent hebben. Facebook heeft aangegeven dat het de dienst eerst gaat testen met enkele honderden mensen in San Francisco om deze vervolgens langzaam uit te breiden. Uiteindelijk moet de dienst beschikbaar komen voor alle Facebook-gebruikers.