2min

Google heeft gisteren een officiële reactie gestuurd aan het adres van de Europese Commissie, daarin verweert het bedrijf zich tegen de aanklacht van de Europese Commissie dat het zijn macht zou misbruiken met de productresultaten in de zoekmachine.

Uit onderzoek van de Europese Commissie is de voorlopige conclusie getrokken dat Google zijn macht misbruikt door de Google Shopping-resultaten bovenaan de zoekresultaten te tonen, terwijl de resultaten van andere prijsvergelijkers naar onderen zouden zijn geplaatst. Daarnaast hebben andere prijsvergelijkers niet de optie om op dezelfde positie hun vermeldingen te tonen.

Google heeft zich hier nu tegen verweert, volgens de zoekgigant staat er in de aanklacht dat de advertenties van Google Shopping verkeer wegleiden naar prijsvergelijkers, maar dat wordt vervolgens niet onderbouwd. Verder is er ook geen rekening gehouden met de voordelen die worden geboden aan consumenten en adverteerders, aldus Google.

Google stelt bewijs te hebben toegevoegd waarin duidelijk wordt dat de zoekresultaten en advertenties geen schade hebben toegebracht aan andere prijsvergelijkers of het hen onmogelijk zou hebben gemaakt om de consument te bereiken.

Volgens Google hebben verschillende prijsvergelijkers juist enorm veel verkeer erbij gekregen van Google in de afgelopen 10 jaar. Google heeft meer dan 20 miljard gratis kliks verwezen naar andere prijsvergelijkers, waarbij het gratis verkeer is toegenomen met 227 procent en nog steeds stijgt.

Verder is Google van mening dat de manier waarop mensen, zoeken, vergelijken en online producten kopen continu veranderd. Gebruikers willen steeds vaker direct doorklikken naar een betrouwbare webwinkel die naam heeft gemaakt online. Voor Google staat uiteindelijk de kwaliteit van de zoekresultaten voorop, het bedrijf wil relevant zijn en zoekresultaten tonen die bruikbaar zijn. Voor mensen die online willen winkelen wilde Google meer bieden dan de standaard zoekresultaten en daarom heeft het bedrijf Google Shopping geïntroduceerd.

Google is van mening dat Google Shopping niet anti-competitief is en hiermee niet zijn macht misbruikt. Google toont advertenties van webwinkels waarmee consumenten direct kunnen doorklikken naar de webwinkel. Op de plek waar deze advertenties staan hebben altijd advertenties gestaan en Google heeft eigenlijk alleen de vormgeving aangepast.

De oplossing die wordt aangedragen door de Europese Commissie wordt door Google beschreven als problematisch omdat Google daarmee verplicht wordt om advertenties te tonen van andere bedrijven binnen hun eigen advertentiesystemen. Dit zal volgens Google de kwaliteit en relevantie van de resultaten schaden.

Google gaat graag de discussie aan met de Europese Commissie om keuze voor de gebruiker in stand te houden en open en eerlijke concurrentie mogelijk te houden, maar het bedrijf kan zich niet vinden in de huidige conclusies.

Mocht Google de discussie niet winnen met de Europese Commissie dan zal het de zoekmachine moeten aanpassen en kan het een boete tegemoet zien van 10 procent van de totale jaaromzet, welke op kan lopen tot 5,85 miljard euro. De Europese Commissie heeft inmiddels ook een onderzoek ingesteld naar machtsmisbruik met het Android-besturingssysteem, daar mag Google zich waarschijnlijk binnenkort tegen verdedigen.