2min

De Nederlandse telecomproviders doen naar verluidt niets tegen klanten die hun rekeningen niet betalen. Reden voor deze passiviteit is een uitspraak van de Hoge Raad die oordeelde dat het niet is toegestaan abonnementen te verkopen met een gratis smartphone, hierdoor zijn de contracten mogelijk ongeldig.

Volgens BNR zitten de Nederlandse telecomproviders met een groot probleem en zijn ze lichtelijk in paniek. De Hoge Raad heeft namelijk geoordeeld dat het weggeven van een gratis smartphone bij een abonnement niet is toegestaan. De providers moeten de prijs van de telefoon duidelijk vermelden, maar dat hebben ze jarenlang niet gedaan. Je sloot gewoon een abonnement af voor een vast bedrag per maand en daarvoor kreeg je belminuten, sms’jes, een databundel en een smartphone. Hoe het bedrag is verdeeld tussen die onderdelen werd nooit gespecificeerd en dat mag dus niet.

Nu deze uitspraak van de Hoge Raad er ligt kan die gebruikt worden als jurisprudentie en daarom zouden de providers hebben besloten om wanbetalers van oude abonnementen niet aan te pakken. Klanten die hun abonnement niet betalen komen er nu gewoon mee weg, normaal gesproken zouden de providers overgaan tot het starten van een incassotraject via een incassobureau en als dat niet helpt een kort geding en een deurwaarder.

De providers lopen nu miljoenen euro’s mis en zullen deze binnenkort moeten gaan afschrijven. De beroepsorganisatie voor Gerechtsdeurwaarders heeft aan BNR laten weten dat het gaat om tienduizenden rechtszaken die normaliter werden voorgelegd aan de kantonrechter en nu niet gevoerd worden.

Verschillende kantonrechters hebben inmiddels besloten om de nog lopende zaken op te schorten zodat ze meer informatie kunnen inwinnen bij de Hoge Raad. KPN heeft laten weten niet te zijn gestopt met de procedures, maar dat deze momenteel op "pauze" staan totdat de kantonrechters antwoorden hebben gekregen van de Hoge Raad. Ook T-Mobile en Vodafone stellen niet gestopt te zijn met de procedures, maar wel dat er een juridische discussie is over de uitspraak van de Hoge Raad en niet duidelijk is hoe dit uiteindelijk gaat uitpakken. Al hebben de providers vertrouwen in het recht en een goede afloop.

Inmiddels hebben alle providers hun abonnementen aangepast en wordt duidelijk vermeld wat de prijs is voor het abonnement en wat de prijs is voor het toestel, om deze problemen in de toekomst te voorkomen.