2min

Apple lijkt na zes jaar de handdoek in de ring te gooien en de stekker te gaan trekken uit zijn eigen advertentieplatform, iAd. Buzzfeed meldt op basis van bronnen dat Apple er klaar mee is. Apple deed met iAd een poging de dominantie van Google te doorbreken op de advertentiemarkt, maar dat is niet erg succesvol geworden. Apple hanteerde strenge regels en strikte voorwaarden, zaken waar adverteerders niet van houden. Nu zou Apple iAd willen ombouwen in een AdExchange.

Het idee achter iAds was dat het betere advertenties zou tonen binnen iPhone en iPad-apps. Daarnaast moest de advertentie volledig binnen de app werken zonder dat de gebruiker de app ook echt zou verlaten. Het idee was leuk maar het produceren van een dergelijke advertentie was echt kostbaar en door het strenge beleid van Apple werden adverteerders al snel ontmoedigd. De advertentiemarkt laat zich nou eenmaal niet sturen en beweegt niet snel met innovatie mee, maar volgt pas veel later.

Dat heeft er dan ook voor gezorgd dat het grote succes van iAd achterwege is gebleven en Apple de dienst heeft beperkt tot een select aantal landen. Apple zou nu het complete salesteam achter iAd willen gaan ontslaan, verwacht wordt dat Apple later deze week de plannen rond iAd bekend gaat maken.

Ondanks dat Apple alle salesmensen zou willen ontslaan zou het iAd-systeem wel blijven, maar wordt het omgebouwd tot een geautomatiseerde AdExchange, waarbij het de vraag is of dat op zichzelf komt te staan of ook andere AdExchanges toegang krijgen tot iAd. Apple zou aan uitgevers de mogelijkheid willen blijven bieden om advertenties in apps te verkopen aan adverteerders, uitgevers zouden in de toekomst 100 procent van de inkomsten mogen houden, maar dat is nog niet zeker.

Binnenkort zal Apple waarschijnlijk met een toekomstplan en verklaring komen over iAd, tot die tijd is het even afwachten.