1 min

Microsoft heeft besloten om multiplayergames crossplatform mogelijk te maken, het Xbox Live-platform is daarmee opengesteld voor netwerken van derden. De eerste game die hier gebruik van maakt is Rocket League, deze game werkt op de Xbox One en op Windows 10-computers, maar de bedoeling is dat er meer platformen gaan volgen.

De ontwikkelaar achter Rocket League, Psyonix, wil andere platformen in de toekomst gaan toevoegen. Welke platformen dit zijn maakte het nog niet bekend. Het mooiste zou natuurlijk zijn als de PlayStation 4 kan worden toegevoegd aan het lijstje platformen. De vraag is alleen of Sony dat gaat toestaan, op dit moment staat Sony het in elk geval nog niet toe, maar dat zou natuurlijk kunnen veranderen.

Van Microsoft is bekend dat het sinds de aanstelling van de nieuwe CEO, Satya Nadella, een zeer open strategie heeft ten opzichte van andere besturingssytemen en platformen. Vrijwel alle Microsoft-platformen komen beschikbaar op platformen van derden en nu is dus ook Xbox Live vrijgegeven. Wat wel op korte termijn mogelijk is, is dat Mac-computers worden toegevoegd aan het rijtje.

Hoewel je ook zou kunnen denken aan Android en iOS, moeten game-ontwikkelaars wel goed overwegen wat verstandig is om toe te staan. Dat je online tegen elkaar kan spelen is leuk, maar het moet ook gelijkwaardig zijn, zo kan een toetsenbord en muis wel veel voordelen bieden ten opzichte van een gamepad. Of een touchscreen ten opzichte van een fysieke controller.