2min

Het was een kwestie van tijd voordat iemand met een Microsoft HoloLens-devkit de specificaties van het apparaat zou achterhalen en deze zou delen met de wereld. Windows Central heeft de specificaties online geplaatst en het blijkt dat de headset wordt aangedreven door een Intel Atom x5-processor met 2GB aan werkgeheugen en een aangepaste versie van Windows 10.

Microsoft heeft de augmented reality-headset al geruime tijd in ontwikkeling en de eerste devkits zijn inmiddels verstuurd naar ontwikkelaars, zodat ze applicaties en games kunnen bouwen die samenwerken met de HoloLens. De redactie van Windows Central heeft de hardware van de eerste HoloLens geanalyseerd en laat weten dat Microsoft heeft gekozen voor een Intel Atom x5-Z8100 processor met een kloksnelheid van 1,04GHz, verder is er GB aan werkgeheugen en 64GB aan opslagcapaciteit aanwezig waarvan 54GB beschikbaar.

Hoewel de processor ondersteuning biedt voor 64bit, heeft Microsoft een speciale 32bit-versie van Windows 10 op de HoloLens geïnstalleerd. Dit brengt verder weinig nadelen met zich mee aangezien het werkgeheugen maar 2GB telt. Hiervan wordt 114MB gereserveerd voor de ingebouwde GPU en 980MB voor Windows 10. Daarmee blijft er 900MB over voor de apps die op de Hololens draaien. De HoloLens is verder in staat om foto’s te maken in 2,4 Megapixel en video’s op te nemen in 1,1 Megapixel. Tot slot bedraagt de accucapaciteit van de HoloLens 16.500 mWh.

Als we alle specificaties op een rij zetten dan kunnen we concluderen dat het prijskaartje van 3000 dollar aan de hoge kant is. Maar hierin hebben we nog niet alle sensoren meegenomen die zitten verwerkt in de headset. Daarnaast is Microsoft nog niet begonnen aan de massaproductie van de HoloLens, wat hem ongetwijfeld een stuk goedkoper zal gaan maken.

Als er uiteindelijk een HoloLens in massaproductie wordt genomen zullen de specificaties ook ongetwijfeld weer anders zijn en zal het prijskaartje aantrekkelijker worden gemaakt. Als Microsoft erin slaagt de HoloLens binnen een jaar op de markt te brengen zal het in elk geval flink scoren, want de meeste fabrikanten focussen op dit moment nog op virtual reality, terwijl augmented reality wordt gezien als de opvolger. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van de omgeving van de gebruiker.