1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

Het Amerikaanse ruimteagentschap NASA is bezig met het testen van een nieuw vleugelontwerp voor vliegtuigen. Op de vleugels worden 14 kleinere elektrische motoren geplaatst, die gezamenlijk het brandstofgebruik van kleinere vliegtuigen moet verminderen, evenals het lawaai dat de toestellen produceren.

Het experimentele vliegtuig werd aangekondigd als de X-57, met "Maxwell" als bijnaam. Daarmee verwijst de NASA naar een negentiende eeuwse Schotse natuurkundige, James Clerk Maxwell.

De X-57 vormt de eerste stap in wat de NASA voor ogen heeft als een tien jaar durend ontwikkelingsproces. De bedoeling is om hiermee een "nieuw tijdperk binnen de luchtvaartindustrie in te zetten."

De NASA wil met het vliegtuig vooral kleinere vliegtuigen efficiënter maken. Het toestel maakt gebruik van enkel elektrische motoren, waarmee het brandstofverbruik flink afneemt. Twaalf van de motoren dienen om het vliegtuig de lucht in te krijgen en de overige twee zijn er om op kruishoogte te halen.

In totaal zouden de motoren een kostenbesparing van zo’n 40 procent moeten realiseren. Mocht de techniek succesvol blijken in kleinere vliegtuigen, is het natuurlijk de bedoeling de ontwikkeling uiteindelijk door te zetten naar grotere toestellen.