1 min

De verhoging van abonnementsgelden lijkt geen goede keuze te zijn geweest van Netflix. Het Amerikaanse internetbedrijf ging er vanuit 2,5 miljoen nieuwe leden te mogen verwelkomen in het tweede kwartaal, maar kwam uit op slechts 1,7 miljoen nieuwe abonnees.

Dat is een stuk minder dan vorig jaar. Toen verwelkomde de streamingsdienst nog 3,3 miljoen nieuwe abonnees. Toch lijkt Netflix al uitgegaan te zijn van deze daling in het aantal nieuwe abonnees: "Mensen houden niet van prijsverhogingen. We weten dat, maar het is een noodzakelijke stap voor ons," vertelde CEO Reed Hastings.

"Met de toegenomen omzet kunnen we blijven investeren in betere inhoud, en daardoor voelen we ons sterk en positief over de lange termijn. Dit is een effect op de korte termijn," zegt hij. Afgelopen kwartaal draaide Netflix een omzet van 1,8 miljard euro.

Het grootste deel van die omzet komt uit de Verenigde Staten. Daar heeft Netflix maar liefst 46 miljoen betalende klanten. In de rest van de wereld zijn er het nog eens 34 miljoen, maar zij dragen nauwelijks bij aan de winst. Dat komt omdat Netflix veel geld steekt in uitbreiding in de internationale streamingmarkten.

Komend kwartaal verwacht Netflix een stuk meer nieuwe abonnees te verwelkomen: 2,3 miljoen. Daarvan zouden er 2 miljoen van buiten de Verenigde Staten komen.