2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Apple gaat een onderzoekscentrum openen in China. De stap volgt nadat onlangs bleek dat de verkoop van Apple-apparaten in het land flink teruggelopen is. Met het onderzoekscentrum hoopt Apple wellicht meer input vanuit China te verzamelen om het tij te kunnen keren. Dit is de eerste keer dat Apple een onderzoekscentrum in China opent.

Vermoedelijk probeert Apple op deze manier makkelijk een voet aan de grond te krijgen. De overheid heeft een erg streng beleid als het aankomt op buitenlandse technologie. Verder is er in een reeks rechtszaken in het nadeel van Apple besloten. Zo werd besloten dat iPhone geen exclusieve merknaam meer is in China en mag de iPhone 6 en 6 Plus in Peking niet meer verkocht worden.

Afgezien daarvan zag Apple zijn verkopen in China dus flink teruglopen. Het IDC meldde afgelopen week dat Apple in het tweede kwartaal van 2016 maar liefst 31,7 procent minder apparaten verkocht dan een jaar eerder. Apple had in het tweede kwartaal van 2015 nog 11,9 procent van de Chinese markt in handen, nu is dat nog maar 7,8 procent.

Andere fabrikanten doen het een stuk beter. Zo moet Apple nu fabrikanten als Oppo en Vivo voor zich dulden, terwijl het eerst een groter marktaandeel in China in handen had dan die bedrijven.

Het onderzoekscentrum is niet bepaald de enige zet die Apple gemaakt heeft in een poging de Chinese overheid tevreden te stellen. Zo investeerde het recentelijk nog 1 miljard dollar in een Chinese Uber-concurrent en ging CEO Tim Cook langs bij enkele belangrijke Chinese politici.

Apple is niet het eerste westerse bedrijf dat probeert op deze manier weer beter voet aan de Chinese grond te krijgen. Zo lanceerden onder meer Microsoft en Qualcomm een charmeoffensief in het land, beiden met gemengde resultaten. Het is dus maar de vraag in hoeverre de zet van Apple uiteindelijk echt zin heeft.