2min

Bloomberg schrijft dat Spotify muzikanten bestraft die afspraken maken met concurrenten. Het bericht druist regelrecht in tegen eerdere statements van Spotify, dat muzikanten niet benadeeld zouden worden als ze deals zouden sluiten met concurrerende muziekdiensten.

Volgens Bloomberg zou Spotify muzikanten bewust minder hoog weergeven in bijvoorbeeld zoekresultaten. Daarnaast zou de streamingdienst muzikanten die deals sluiten met concurrerende diensten, zoals Apple Music en Tidal, niet weergeven in bepaalde afspeellijsten.

Een specifiek geval dat Bloomberg omschrijft betreft een muzikant die met een nieuw nummer kwam dat hij op een radiostation van Apple wilde laten debuteren, maar daar vanaf zag omdat hij bang was dat Spotify zijn nummer dan niet meer prominent weer zou geven.

De praktijken druisen in tegen de eerdere statements van Spotify. Dat zou het niet eens zijn met de tactieken die Apple Music en Tidal erop na houden om abonnees te werven. Die twee bedrijven sluiten namelijk exclusieve deals met muzikanten, om zo meer aantrekkingskracht te hebben ten opzichte van de concurrent.

Spotify heeft tot nu toe altijd afgezien van deze tactiek, omdat het zou zorgen voor marktfragmentatie en frustratie onder de klanten. Zo zijn nummers van zangeres Taylor Swift in z’n geheel niet beschikbaar bij andere streamingdiensten dan Apple Music.

Het maakt het ook lastig voor Spotify om goed te concurreren met Apple Music en Tidal. Zo heeft Apple tientallen miljoenen dollars beschikbaar om exclusieve deals te sluiten met muzikanten en heeft Tidal door eigenaar Jay Z een unieke persoonlijke band met veel van de muzikanten.

Spotify heeft geen van beiden. Het bedrijf worstelt al jaren met zijn omzet, en is in zijn tienjarig bestaan nooit winstgevend geweest. Dat terwijl het bedrijf wel bijna 40 miljoen betalende gebruikers heeft.