Adverteren?

Je bent hier: Techzine » Nieuws » Software » Installatie een eitje bij Windows Vista

Installatie een eitje bij Windows Vista

Woensdag 17 augustus 2005 08:29 door Wessel
Bron: Breekpunt, Views 1151, Reacties (10)

Bedrijven hebben altijd een hekel gehad aan een nieuw besturingssysteem op hun pc’s. Dat is één van de redenen dat weinig bedrijven gebruik maken van Windows XP.

Reden genoeg voor Microsoft om aan een programma te werken wat Windows Vista in 20 minuten moet installeren. Het programma gaat Windows Automated Installation Kit, of kort gezegd WAIK, heten.

Microsoft heeft gebruik gemaakt van een installatiemethode die gebruikt maakt van images. Deze images zijn opgeslagen onder een door Microsoft gemaakt formaat “wim”, de images kun je openen met het programma Ximage. Dit alles zou voor een installatietijd van 20 minuten zorgen.

Zou dit een reden zijn voor bedrijven om over te stappen op Windows Vista? Of zouden er nog meer ongemakken meekomen met het nieuwe besturingsysteem van Microsoft die voorheen Longhorn als schuilnaam had?

We bedanken nelizz15 voor het insturen van dit bericht!

Er zijn 10 reacties

Geen Avatar
Wat zijn er domme conclusies getrokken in de laatste alinea!
Zouden bedrijven alleen maar overstappen op een nieuw Windows-besturingssysteem vanwege het feit dat het nieuwer is?

In 1995 heb ik tot het jaar 1999 met Win95 gewerkt! Waarom? Overstappen had voor mij geen voordelen (toen had je al Win98 en Win2K, ben pas in 2002 naar XP overgestapt)!

Les 1 voor Systeembeheerders: "Never change a working concept!"

Volgens mij is de schrijver van dit artikel helemaal niet bekwaam op 't gebied van 't installeren van een OS om het helemaal vanaf 't begin "Smooth" te kunnen laten draaien, met het indekken tegen zoveel mogelijk problemen die bij de eindgebruiker zouden kunnen gaan optreden! (SCHRIJF DIT ARTIKEL DAN OOK NIET!)

Problemen die o.a zouden kunnen optreden:

1. Bugs, incompatabiliteit - beveiligingslekken. Een werkdag duurt gemiddeld 8 uur, als er een incompatabiliteitsprobleem optreed in het Windows besturingssysteem, zoals een crash precies om de 10 minuten van een programma waarmee alle gebruikers moeten werken in het bedrijf dan zal er toch een Systeembeheerder moeten komen om het probleem te analyseren!

En ja, wat als 't nou om een incompatabiliteitsprobleem of BUG gaat die in het OS ZELF zit? De Systeembeheerder kan er dan weinig aandoen, en de arbeiders zullen niet kunnen werken met als gevolg dat het bedrijf naar de klote gaat OF de sysbeheerder ontslagen wordt! (En 1 werkdag (8 uur) kan al fataal zijn voor bedrijven!) Daarom zal altijd nadat het OS is geïnstalleerd een lange testperiode moeten zijn om de software die er op moet komen uitgebreid te testen voor dagelijks gebruik om problemen te voorkomen!

Bovendien wachten veel bedrijven op "Service Pack 1" omdat daar de meeste bugs,verbeteringen,veiligheidsproblemen (de kans om gehacked te worden na SP1 is vaak vele malen kleiner, omdat hackers opzoek gaan naar bugs/security leaks in het nieuwe OS, en als ze nauwelijks wat kunnen vinden zullen er uiteindelijk ook minder zijn, of ze zoeken niet meer en niemand ontdekt 't)


2. Het uitrollen van een Service Pack en een geheel nieuw besturingssysteem kost véél tijd, daarbij is de installatie van het OS slechts een klein deel! Ze moeten immers het systeem optimaal instellen voor de bedrijfsomgeving en dit ook nog op zo'n 10/100 dan wel niet 1000 PC's installeren!
En daarbij loop je het risico je baan te verliezen als je 'teveel' fouten maakt! (Ga maar eens na hoeveel uren jij met je PC bezig bent om het in te stellen, en hoe lang doen systeembeheerders hier dan wel niet over?)

3. Het kost bedrijven veel geld om een nieuw OS aan te schaffen en ze hebben dit er niet voor over. Veel bedrijven doen bijv dit: Desktop Win95 (98 overslaan), Win2K, (XP overslaan), en dan pakken ze Windows Vista!

Op Server PC's ligt dit vaak wat moeilijker! De server zal optimaaal en 100% foutloos moeten worden ingesteld, en een overstap (ook al is dit voor 1 PC) zal hartstikke moeilijk worden! vandaar dat ze meestal op WinNT4 blijven ipv Win2K3 nu te gebruiken!
Rayen15 heeft dit bericht gewijzigd op 17-08-2005 om 09:30.
Avatar
offlineGood Fella, ICT-professional, 17 Aug 2005, 09:53
0
Ik ben het hier opzich wel mee eens. Maar als je Win Vista op één pc instaleert daar een .Ghost van maakt en dat op alle andere pc's pleurt zou het moeten werken. Maar dit werkt natuurlijk ook alleen als alle pc's het zelfde kwa hardware hebben anders krijg je daar gezeik mee. Oftewel. Moet er voor elke soort pc een ander image gemaakt worden. Ik ben het er wel mee eens dat je niet iets meot veranderen dat qwerkt. Je kunt echter wel proberen iets werkends beter te maken. Maar ik denk idd dat veel bedrijven een os wachten of iig tot de 1ste service pack.
Avatar

Quote:

Op 17-08-05 09:23 schreef Rayen15:
Verhaal


Rayen, zoals ik je geloof ik al eerder hebt verteld zijn vragen geen conclusies... Dus die laatste alinea is mijn conclusie helemaal niet.
Er staat ook niet dat dit de reden moet zijn om Vista te installeren. Er staat duidelijk of zouden er nog meer ongemakken meekomen.
Avatar
rayen15 als je het een slecht bericht vind stuur er dan zelf eentje in de volgende keer

ontopic:
een installatie van 20 minuten.. wat moet ik me daar bij voorstellen.. dat het tellertje tijdens de installatie bij 20 minuten begint af te tellen?
wij windows XP begint het misschien wel bij 39 minuten, maar toevallig gisteren es de tijd opgemeten bij de installatie.. 27 minuten precies..

zou het dan ook zo zijn dat als je vista op een beetje snel systeem in 15 minuten of misschien wel sneller kunt installeren?
Geen Avatar

Quote:

Op 17-08-05 09:53 schreef Good Fella:
Ik ben het hier opzich wel mee eens. Maar als je Win Vista op één pc instaleert daar een .Ghost van maakt en dat op alle andere pc's pleurt zou het moeten werken. Maar dit werkt natuurlijk ook alleen als alle pc's het zelfde kwa hardware hebben anders krijg je daar gezeik mee. Oftewel. Moet er voor elke soort pc een ander image gemaakt worden. Ik ben het er wel mee eens dat je niet iets meot veranderen dat qwerkt. Je kunt echter wel proberen iets werkends beter te maken. Maar ik denk idd dat veel bedrijven een os wachten of iig tot de 1ste service pack.


Dit doet Windows Vista ook:
1) Image uitpakken op de hardeschijf (10 á 13 minuts)
2) Kleine aanpassingen als deze mogelijk zijn bijv. files verwijzen naar de juiste partitie / bootmanager goed instellen / e.d.!
3) Hardware detecteren (5 á 7 minuts)

Quote:

Op 17-08-05 11:38 schreef SykoSander:
rayen15 als je het een slecht bericht vind stuur er dan zelf eentje in de volgende keer

ontopic:
een installatie van 20 minuten.. wat moet ik me daar bij voorstellen.. dat het tellertje tijdens de installatie bij 20 minuten begint af te tellen?
wij windows XP begint het misschien wel bij 39 minuten, maar toevallig gisteren es de tijd opgemeten bij de installatie.. 27 minuten precies..

zou het dan ook zo zijn dat als je vista op een beetje snel systeem in 15 minuten of misschien wel sneller kunt installeren?


heb al vaker wat ingestuurd, bedoel het ook niet rot hoor, wil em alleen maar helpen om beter te worden in 't schrijven van dit soort nieuwsberichten :)
Tellertje vanaf 20 naar 0? Nope, want op een "gemiddeld" systeem/hdd zal de installatie waarschijnlijk 20 minuten duren! En het berekenen van het aantal minuten dat de installatie duurt is nooit precies (kijk maar naar XP, zoals je net ook zelf zegt!)


Quote:

Op 17-08-05 11:07 schreef nelizz15:
Rayen, zoals ik je geloof ik al eerder hebt verteld zijn vragen geen conclusies... Dus die laatste alinea is mijn conclusie helemaal niet.
Er staat ook niet dat dit de reden moet zijn om Vista te installeren. Er staat duidelijk of zouden er nog meer ongemakken meekomen.


In de laatste alinea breng je 't bericht over alsof dit het grootste probleem is --de instlalatie van het OS-- om over te stappen, maar dat is het probleem NIET!

De problemen zitten em vooral in, Zoals ik al in m'n eerstte post zette:

Gebruikersgemak, beveiligingslekken, bugs, incompatabiliteit, uitrollen van updates, programma updates,enz. (ik ga niet alles opnieuw opnoemen!)

Ook trek je min of meer een conclusie in je VRAAG/STELLING/hoe je het ook noemt, héh!


Kortom, 't bericht kwam verkeerd over. maar goed... je hebt je best gedaan ;)...
Rayen15 heeft dit bericht gewijzigd op 17-08-2005 om 11:54.
Avatar
Die vragen zijn zeer zeker niet als conclusie getrokken. Ik probeer mijn nieuwsberichten te schrijven zonder mijn eigen mening erin te vertonen. Ik vind het jammer dat dit anders op jouw overkomt.

Die vragen zijn bedoelt als "warmlopertje" voor een discussie.
Avatar

Quote:

Op 17-08-05 09:53 schreef Good Fella:
Ik ben het hier opzich wel mee eens. Maar als je Win Vista op één pc instaleert daar een .Ghost van maakt en dat op alle andere pc's pleurt zou het moeten werken. Maar dit werkt natuurlijk ook alleen als alle pc's het zelfde kwa hardware hebben anders krijg je daar gezeik mee. Oftewel. Moet er voor elke soort pc een ander image gemaakt worden. Ik ben het er wel mee eens dat je niet iets meot veranderen dat qwerkt. Je kunt echter wel proberen iets werkends beter te maken. Maar ik denk idd dat veel bedrijven een os wachten of iig tot de 1ste service pack.
het voordeel van deze methode bij vista is juist dat de pc's niet dezelfde hardware hoeven te hebben

alle instellingen en files worden compleet appart gehouden van de files die problemen geven bij andere hardware, als jij een ander mobo in je computer zet zal windows vista dit detecteren en de instalatie half opnieuw uitvoeren
dan vooral het gedeelte waar de hardwareondersteuning word geinstalleerd

(dit is iig wat ik van de nieuwsberichten op tweakers had begrepen)
Avatar
pff ik vond het ook irritant lang :P ik moest een keer 4x windows xp installeren :P stomme storing toen :P

mja, ik hoop dat het idd 20 minuten word.. en dat alle bestanden niet meer dan 700 worden ofzo dan heb ik weer meer ruimte :P
Avatar
mmmm installatie bij mij is pak m beet 15 minuten op z'n hoogst.
Moet binnenkort ff opnieuw installeren, zal dan is kijken hoeveel tijd het exact in neemt.
Avatar
bij mij eond de 20min maar wat maakt de tijd nou echt uit een systeembeheerder daar is toch al lang bezigom alles op elke pc te donderen tenzj hij een groote server gebruikt en windows er 1x opzet zodat alle andere pc`s ernaar kunnen coneecte majah mij maakt het niet veel uit de tijd als het maar niet langer duurt dan 40min dan is het goed ;)
Reageer op dit artikel

Gelieve je te houden aan de algemene fatsoensnormen bij het reageren op Techzine. Goede en slechtereacties hebben invloed op je hoeveelheid punten.Tevens zal de redactie actie ondernemen tegen herhaaldelijke slechte reacties.Eventuele fouten in dit artikel kunnen via de article reportgemeld worden.

TZML Toolbar:
kleiner groter resize bold italic underline strike sub sup ul ol quote split url url me
Smilies:
:) :( :o :D ;) :P :p (lol) :@ :\'( ;{ :? :s :9
captcha
Verzenden: